Дата и час: 28 Мар 2024 18:59

Time zone: Europe/Sofia




Напиши нова тема Отговори на тема  Страница 1 от 1
 [ 1 мнение ] 
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: 28 Сеп 2012 23:36 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Забелязвам, че доста хора употребяват разни цифрички и числа като говорят за валове без да разбират, като по правило приемат, че колкото по-голямо е числото, съпровождащо даден вал, толкова по-добре. По-принцип такава презумция не е много далеч от истината, но има някои особености.

Предполагам, че доста от вас са чували или са чели някъде, че еди кой си вал е еди колко си градуса, с еди какъв си лифт и т.н. На жаргон сигурно сте чували, че тоя вал е по-'рошав', оня е с по-голям 'лифт' и прочие.

Но какво всъщност означават цифричките към валовете?

Нека първо да уточним, че когато говорим за класически вал, той винаги е изработен така че двигателя да работи оптимално в определен диапазон от оборотите. Не съществува вал, който да осигурява оптимална работа в целия диапазон на оборотите. Това се обуславя от факта, че пълненето и изпразването на цилиндрите на двигателя чрез движение на механични компоненти (валове, бутала, клапани и др.) е с газове (въздух и изгорели газове, съответно), които имат специфична маса и температура, откъдето следва че са инертни.

Нека разгледаме теоретичната работа на един 4-тактов двигател. В този теоретичен модел, валът е 180 градуса, ъглите на максимален лифт на смукателни и изпускателни клапани (или т.н. distribution / spread angle) са по 90 градуса, а лифта в случая е без значение:

Изображение

Последователността на тактовете в един двигател е дадена чрез числата 1 - 4, като всеки такт е с различен цвят. Или както повечето от вас знаят, поредността на тактовете е: всмукване, сгъстяване, работа и изпускане.

Схемата по горе също изразява и теоретичната работа на клапаните, а именно:
1. Всмукване: отворен смукателен, затворен изпускателен;
2. Сгъстяване: затоврени са и двата;
3. Работа: затворени са и двата;
4. Изпускане: затворен смукателен, отворен изпускателен.

Естествено, това няма как да стане в реални условия поради инертността на газовете и различните диапазони на оборотите на двигателя, при които пълненето и празненето на двигателя е различно заради скоростта на движение на буталата и инертността на газовете (виждаме колко е важна тя).

Нека разгледаме няколко практически примера на реални валове. Примерите, които ще дам, са за двигателите S70, М70 и M73, защото напоследък се интересувам предимно от тях и затова съм намерил надеждни данни за валовете им.

S70
Изображение

M70
Изображение

M73
Изображение

Избрал съм тези три мотора и по друга причина - те са почти идентични като конструкция и принцип на действие (главите са почти еднакви, с несъществени разлики в диаметъра на шийките на валовете при М73, но горивни камери и клапани са едни и същи и при трите мотора), обема се движи от 5.0 през 5.4 към 5.6 литра, но характеристиките на двигателите не следват логиката на обема на моторите. Естествено, има разлика в степентта на сгъстяване при трите мотора, но тя пак не дава някакво обяснение, а още повече обърква нещата, защото S70B56 - 9.8:1, М70B50 - 8.8:1, М73B54 - 10:1.

Ако погледнем %-тното увеличение в обема на двигателите, ще видим че то не съвпада с %-тното увеличение в мощността, а именно:
М70 -> М73 - 8% увеличение на обема, 13.64% увеличение на сгъстяването, 8.89% увеличение на въртящия момент и 8.67% увеличение на мощността;
М70 -> S70 - 12% увеличение на обема, 11.36% увеличение на сгъстяването, 22.22% увеличение на въртящия момент и 26.67% увеличение на мощността (точно 3 пъти повече, в сравнение с тази на М73);
Разликата е фрапираща, но ако се върнем към графиките на валовете, ще видим, че тя е съвсем обяснима. Няма да се спирам и на фактът, че електрониката на М73 (както и валовете) е толкова ориентирана към екология, че направо са осакатили потенциала на този двигател, независимо от редицата подобрения, които са направили в него.

Да се върнем към градусите на валовете. От горните графики и от сравненията между трите двигателя, всеки може да си направи сметка какво иска да постигне при евентуален монтаж на 'спортни валове'. Както се вижда, важни са не само 'градусите' на вала, но също и лифтът и ъгъла, при който вала има максимален лифт, защото той определя т.нар. 'overlapping' (застъпване) на фазите на вала, а също и началото и края на самите фази. В много случаи, афтермаркет валовете не са с един градус за двете фази, нито с еднакви ъгли на лифта. Общо-взето всички спортни валове са ориентирани към изместване на въртящия момент и мощността към по-високи обороти и по-голямо застъпване на фазите, за да 'диша' по-добре двигателя в по-високия диапазон. При някои валове празния ход става неравномерен, а колата реално 'тръгва' от 4К+, 5К+ оборота, в зависимост от вала. Такива коли не стават нито за ежедневно каране, нито за каране по магистралата. Те са с чисто спортно приложение. Така че, като избирате валове, за да си 'засилите' двигателя, внимавайте какво си пожелавате, както се казва.

Искам да обърна внимание и на още една важна особеност при смяната на валове - софтуера на горивния компютър. Много хора си мислят, че слагат един по-агресивен вал и готово, но това не е точно така. Даже повечето производители на 'спортни' валове обозначават кои техни валове може да се карат с ОЕМ електрониката и кои изискват промяна на горивните таблици и ъгъла на запалването, като в повечето случаи тези препоръки са оптимистични и даже заблуждаващи. Виждаме, че валовете играят съществена роля в динамичните характеристики на един двигател, така че тяхната смяна с други, изисква и съответната корекция на софтуера.

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  Страница 1 от 1
 [ 1 мнение ] 

Time zone: Europe/Sofia


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 4 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by Renegade