Дата и час: 28 Мар 2024 18:17

Time zone: Europe/Sofia




Напиши нова тема Отговори на тема  Страница 1 от 2
 [ 20 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: 06 Авг 2014 22:37 
Offline
Dr. Recaro
Аватар

E30: '85 318i + '85 325йе
Местоположение: София/Бургас
Регистриран на: 18 Ное 2012 22:39
Мнения: 1277
Сигурно ви се струва смешно точно аз да започна тази тема, обаче ми се иска да споделим различни пинизи, на които сме попадали в мрежата за смъкване на е30.

Всички знаем стандарните начини - по-ниски пружини с късоходови амортисьори или коиловъри. Затова нека обсъдим онези трикове, които използват онези хора, на които не им стига предлаганото от изброените начини.

Аз искам да започна с метода на подмяна на чашките/шапките/тарелките или който както си ги нарича на неговия език. Говорим за номер 9:

http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=31&fg=10

Навсякъде има информация по чуждите форуми, че takiwa ot E90 "смъкват е30ката надолу". Добре, ами с колко? някъде пишат 12 мм, някъде пишат 15 мм, срещал съм и други цифри. Реших да си купя за да ги сложа (ръкопляскайте) и едновременно с това да се опитам да установя с колко биха ми смалили колесното зеене. Ето ги сложени до е30кови, направих и известни измервания, които биха ни дали представа колко можем да очакваме да се смъкнем:

Приблизителна разлика в опорните точки на пружината:

Изображение

Леко разочароващо. Но ако ги обърнем, там също намираме разлика. При е90 опорната точка за амортисьора идва в една равнина с дъното на тарелката, а при е30 е по-навътре. Ето в снимки:

Изображение
Изображение

А ето и отстоянието:

Изображение
Изображение

Което прави 8,80 мм + 4,80 мм = 13,6 мм

Е, нека който от вас знае други пинизи да сподели :thumbsup:

_________________
"You could roll an E30 in a BMW showroom today and people would think:
Well, they finally got the 1 series right!"


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 06 Авг 2014 23:20 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
С тия тарелки от Е90 хептен няма да имаш ход на амортисьора.
Колата ще стане по-ниска с тия 5 мм. (ако си мерил точно), но това ще е за сметка на амортисьора с останалата разлика от 8 мм. скъсен ход. Демек, сваляш колата с 5 мм, но за сметка на това, скъсяваш хода на амортисьора с още 8 мм. от сегашното положение.
Казвал съм ти го и преди в други теми - номера е да запазиш (поне) или увеличиш хода на амортисьора, като същевременно свалиш колата... с ниски пружини, късоходови амортисьори и нормални опорни тампони (!) разумната граница на сваляне е около 30 мм. Всичко под тия 30 мм. (като пружини) скъсява адски хода на амортисьора и или трябват специални комплекти окачване, или трябва да намалиш височината на опорния тампон - начинът за това ти е известен.

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 05 Окт 2014 18:53 
Offline

E30: 1987 318I M10B18
Местоположение: Търговище
Регистриран на: 27 Май 2013 19:01
Пол: Мъж
Мнения: 912
Понеже и аз в момента съм на тема окачване, се сблъсках с проблем, с който се е сблъсквал предполагам всеки, тръгнал да снижава колата. Оказа се, че с ниските пружини, разстоянието между гайката, затваряща патрона на амортисьора към ботуша, и горната стъпка на пружината е нещо от порядъка на 50-60 мм, на практика в момента колата легна на буферните тампони. Като говорим за късоходови амортисьори, при тях има ли вариант самият ботуш да е с по-ниско разположена резбова част за затварящата гайка, или се използва стандартен ботуш, а просто самият пълнител /амортисьор/ е със скъсен ход между крайните си положения? И изобщо как ги сваляте тези коли с по 50-60 мм, като при мен на -40 опрях на тампони :oops:


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 05 Окт 2014 20:24 
Offline
Dr. Recaro
Аватар

E30: '85 318i + '85 325йе
Местоположение: София/Бургас
Регистриран на: 18 Ное 2012 22:39
Мнения: 1277
Стандартен ботуш + амортисьор с по-къс ход. Ти с обикновени амортисьори ли си? При смъкване след 40мм се използват други шок тампони, ако не си с билщайн, които си имат вграден. Кони продават техни си шок тампони за техните късоходови амортисьори. Ако решиш може и с модифициран оригинален шок тампон.

_________________
"You could roll an E30 in a BMW showroom today and people would think:
Well, they finally got the 1 series right!"


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 05 Окт 2014 20:46 
Offline

E30: 1987 318I M10B18
Местоположение: Търговище
Регистриран на: 27 Май 2013 19:01
Пол: Мъж
Мнения: 912
Със стандартни амортисьори съм, нови иначе газ/масло.Шок тампоните с гофрите са от друга марка кола, по-къси от оригиналните, защото бях предвидил смъкване на колата, но и те ми дойдоха дълги :D Явно ще модифицираме :hihi: . Все пак ми е интересно при пружина на -60 мм колко ход му остава на амортисьора, и май там няма място за тампон.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 05 Окт 2014 21:00 
Offline
Dr. Recaro
Аватар

E30: '85 318i + '85 325йе
Местоположение: София/Бургас
Регистриран на: 18 Ное 2012 22:39
Мнения: 1277
Ами не е много хода, който остава, Камен нали за това натяква. Но си има варианти и за това, ако например си купиш хубави коилоувъри, те са си направени да могат да работят и на смъкната кола ( капитан Очевиден в акция :hihi: ). Ако можех да си позволя КВ, нямаше да се лигавя с тюнингиране и сбирщайнен.
Идеята на темата беше да споделяме похвати за мунинговане, точно заради такива препъни-камъни.

Бих те посъветвал на по-късен етап да сложиш късоходов амортисьор и камбър планки, за да спечелиш снижаване от разликата им във височината спрямо заводския тампон. Комфорта нали така или иначе сме го писали на мокрия пясък.

_________________
"You could roll an E30 in a BMW showroom today and people would think:
Well, they finally got the 1 series right!"


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 05 Окт 2014 21:36 
Offline

E30: 1987 318I M10B18
Местоположение: Търговище
Регистриран на: 27 Май 2013 19:01
Пол: Мъж
Мнения: 912
Комфорт не гоним :D , засега ще оставя нещата така, нека малко да покарам най-после, пък нататък ще мислим :D
ПП - Дай боже всекиму твоя сбирщайн


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 07 Ное 2014 04:29 
Offline

Регистриран на: 15 Сеп 2014 14:53
Мнения: 9
Както писах на ЛС на колегата Гриша, освен скъсяването на хода на амортисьора се явяват два по-сериозни проблема с Е9х-ковите шапки.

Първият е, че при Е9х оста, по която движи буталото на амортисьора, съвпада с условната ос на пружината. А при Е30 това не е така, двете са изместени една спрямо друга. Справка с повечко размисли тук и повече нагледно тук.
Вторият проблем е разликата в леглото за стержена - Е9х-ките са явно с конусни, има разлика и в диаметъра - 15,5мм по спомен беше Е9х, Е30 е на 14мм.

Америкаците твърдят, че ги монтират директно, без модификации, и нямат проблеми. Но в една дълга тема в R3V имаше и мнения, придружени със снимки, че след трак/аутокрос е имало случаи на контакт на самата шапка с бомбето, както и по-притеснителното - на тампона/лагера със шапката. Някъде съм срещал подобни коментари и при използването на стандартните тампони. Имаше мнения, че се получава защото са забравили дистанционната шайба (първия пост на Гришата, 8-ми номер от схемата). Ясно е, че пружината се товари неправилно, а освен нея и амортисьора, което може да доведе до износване на стеблото/тялото.

Аз реших да не експериментирам (или да експериментирам май е по-правилно) и да приведа Е9х шапката във вид, близък до Е30-ковият. Като за начало трябва да намерим оста, спрямо която е наклонена Е30-ковата шапка. След доста мерене, което не съм документирал, според мен може да я построим като теглим един диаметър през центъра на отвора до приблизително средата на стъпалото, т.е. нещо такова въпреки неправилната перспектива. Пада се под около 45° спрямо усилващите "засеци" на шапката.

Изображение

Отбелязваме си тази линия, построяваме си нейна перпендикулярна пак през центъра на отвора и спрямо нея (жълтите маркери) мерим каква е разликата във височините (червените точки) за съответния диаметър (пак между червените точки). С малко математика получаваме ъгъла, под който трябва да "накривим" Е9х шапката. Съответната линия съвпада със центрите на двете вдлъбнати части (пак жълтото), така че цялото упражнение до тук можеше да си го спестим и направо да мерим :)

Изображение

Следва изработване на дорник под необходимият ъгъл и подложка (да не казваме поансон и матрица), които да лягат на правилните места, и след малко борба с преса, псуване, плюване и употреба на още непредвидени дорници и бутане и в двете посоки стигаме до крайния резултат по-долу. Общо взето в единият край трябва да се мачка надолу, а в другия да се бута нагоре, не става само с натискане в едната посока, шапката не може да поддаде достатъчно. Трябва да се внимава да не се наруши равнинноста на повърхността където ляга прословутата шайба номер 8, както и да не се разнити стоманената втулка от шапката (която е алуминиева, ако някой се чуди). Пластичните деформации започват при около 2.5-3 тона натиск, за протокола. Ако усилващите кривки при Е9х-ковата съвпадаха като посока с нашите линии нещата щяха да са неимоверно по-лесни, но не би....
Сега малко картинки, не съм снимал в процеса на работа, тук са вече в готов вид:

Изображение Изображение Изображение Изображение

Като краен резултат има разлика в ъгъла спрямо Е30-ковата шапка, но положението е много по-добре отколкото преди манипулацията и не виждам смисъл да се насилва повече.

Изображение Изображение Изображение Изображение

Проблем №2 се решава елементарно с втулка от този тип. Размери не съм записвал, сами може да ги свалите, ъгълът на конуса е 45°. Като цяло това идва като бонус - ако се ползват пълнители от друга кола (пак според американците ставали от VAG-ове разни, имало за тях Koni DA и т.н.) може да се реши евентуален проблем с диаметрите.

Изображение

Има и един скрит проблем, на който трябва да се обърне внимание, за да си няма човек ядове - дренажните отвори се падат във високата част на шапката, трябва да се бодне допълнителен четвърти както е видно на снимките по-горе.

Като цяло това е което аз направих, като се сметнат всички отстояния Е9х шапката в този вид сваля около 11мм надолу спрямо Е30-ковата. Ефекта обаче се губи леко ако се сменят тампоните - след близо 2 седмици седене и около 300км каране разликата е около 6мм надолу спрямо стандартните шапки с 20+ годишните тампони. Притесняваше ме да не задерат болтовете на тампона в горната част на шапката, и това го имаше документирано из нета с не-"магерени" Е9х-кови и реших да си вържа гащите един вид.

Дано да е полезно това на някого :)


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 07 Ное 2014 09:06 
Offline
Dr. Recaro
Аватар

E30: '85 318i + '85 325йе
Местоположение: София/Бургас
Регистриран на: 18 Ное 2012 22:39
Мнения: 1277
Потвърждавам, установено е неправилно натоварване върху пружината. Нямаше как да снимам, че много тясно. Ще се променя концепцията :)

Едит: излъгах, успял съм да снимам. На снимката се вижда, че пружината се е въртяла в леглата си, тъй като стои под лек ъгъл и се натоварва не точно в края на горната намотка:

Изображение

_________________
"You could roll an E30 in a BMW showroom today and people would think:
Well, they finally got the 1 series right!"


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 07 Ное 2014 11:06 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Като говорим за сиромашки тюнинг, може да се мисли и в друга посока.
Е30-ковите амортисьори, независимо дали са дългоходови или късоходови, имат прекалено дълга долна част, в сравнение с дължината на стержена.
Ако се издири подходящ амортисьор с по-къса долна част (но всичко друго да е съвместимо), може да се преработят коловете така, че амортисьора да ляга по-ниско в тях, примерно с до 20 мм. Респективно, снижаването може вече да се направи до 50 мм. като хода на амортисьора ще кореспондира на снижаване до 30 мм.

Подхвърлям го само като идея, никога не съм правил подробни проучвания в тази посока.

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  Страница 1 от 2
 [ 20 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Time zone: Europe/Sofia


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by Renegade