Привет на вички!
След като прерових интернет пространството и не открих задоволително ръководство за тези седалки, реших да опитам да съм полезен на други ентусиасти, които тепърва ще се изправят пред този проблем. Ще се постарая да опиша всичко възможно най-подробно, за да има шанс дори и човек, който никога не е опитвал подобен ремонт.
По мое мнение, този модел седалки е достатъчно желан и рядък, за да се опитаме да го спасим, когато изглежда поразнебитен и захабен, вместо да го захвърлим и да сложим вейдърче от Е36. При мен шофьорската седалка изглеждаше така:
Много, много мръсен, със съмнителни петна по плата
, скъсано, разрушен дунапрен, облегалката се клатеше малко при повдигане, липсва едната ръчка... Страниците на облегалката също изглеждаха доста зле, на снимките не се вижда добре, но едната е с видими признаци на провисване на плата а другата има две тъмни петна, които са всъщност точки на протриване. Очевидно е време за ремонт.
За целта трябва да се въоръжите с голяма доза търпение и да пипате много внимателно, все пак става дума за неща на по 25+ години.
Препоръчвам ви да махнете двете ръчки за накланяне преди да разглобите седалката, много по-лесно е. Започваме от тук:
Аз бях махнал предварително закопчалката на колана, за да не ми се пречка, тя стои по принцип заболтена зад единствения видим болт на снимката. Развийте много внимателно с широка плоска отвертка двете пластмасови кочета. Аз ползвах отварачката на сгъваемо ножче, защото няма остри ръбове. След като развиете копчетата свалете пластмасовите панели, които закриват механизма за накланяне на облегалката. Долният панел просто се издъпрва навън, а горният трябва да бъде плъзнат нагоре плътно по винила на облегалката и излиза без проблемно. Вече виждате това:
Ясно се виждат разхлабените болтове, които са причината за клатещата се седалка. Който си е имал вземане даване с другите два вида седалки, монтирани в Е30, ще забележи малките разлики в механизма и начина на закрепване:
Също така явна е и разликата във водачите на жилата. Докато при обикновените седалки и спортните БМВ седалки (другото рекаро) водачите на жилата имат възможност да се обръщат, в случай че счупите езичето при демонтажа, тук нещата изобщо не са така. Водачът може да се монтира само по един начин, за щастие обаче има оставен отвор да се измъкне жилото, без да има нужда да се сваля водача. Разкачете жилото, като внимателно огънете контрата на обръча в края му навън, така че лостчето за което е закрепено жилото да може да се движи свободно в захващащия обръч, след което просто го плъзнете навън. Внимателно промушете жилото през гореспоменатия отвор и получавате това:
Повторете и от другата страна.
След като сте разкачили жилата, развийте с шестограм 8 двата големи болта в горния край на механизмите за накланяне на седалката, видими по-нагоре в снимките. Сега облегалката в свободна за отделяне от долницата на седалката. Повдигнете внимателно нагоре и с малко разклащане ги разделете:
Продължаваме с долницата:
За хората с опит с другия тип рекаро няма да е никак трудно да се преборят с нея. Иначе аз процедирах така:
Първо махате декоративната пластмаса до релсата. Обикновено се държи на едно пластмасово копче и един жлеб, който е захванат към приличен на гъба крепеж, излизащ от рамката на долницата на седалката. При мен беше ето така:
С малка, но здрава отвертка изкарвате петлето, което свързва ръчката със щангата, която предава движението на другия механизъм. Т.е. ей т'ва:
Бъдете внимателни в тази стъпка, въпросното петле излиза с малко напъване, но като излезе обикновено изхвърча, пазете очи и т.н.
Следва зегер-шайба, която леко се различава по форма от тези в другите Е30 седалки, които съм виждал. Ако нямате зегер-клещи е много мъчна работа, шайбата е много стегната и с труден достъп. Аз счупих една от напъване.
Силно препоръчвам да си набавите зегер-клещи, вземете назаем все някой има.Сега развийте двата големи болта (от всяка страна по един), които държат механизмите към релсите (на един от тях е захваната и закопчалката на колана):
Механизмите са готови за вадене! С отвертка им помогнете да се отделят от релсите, но не напъвайте още да излизат:
След като сте разделили задния край на релсите от механизмите е време да ги отделите нацяло. Свийте езика, който играе ролята на контра за накланящия механизъм:
Сложете нещо да го държи в свито положение (примерно болт), завъртете така че захвата за рамката да застане в центъра на улея и напънете с отвертката отвътре навън. Бъдете много внимателни да не повредите винила или пластмасата!
С механизмите извадени, остава да махнем релсите. Те се държат вече само на по един метален щифт с цилиндрична форма. Те имат контра от вътрешната страна на релсите. Преодолявате я с помощта на отвертката:
Ако сте късметлии, не са клеясали и излизат с едно подръпване с малки клещи от другата страна, докато държите езичето на контрата прибрано. Ако не сте ... трябва да се импровизира с чук. Аз използвах удължението на тресчотката , тъй като е с голяма площ на върха си:
Избягвайте да използвате ударни отвертки или други инструменти с остър връх, много лесно се деформират или дори чупят тези щифтове. Целта е с нещо с тъп връх да го подканите да излезе един вид, леки удари на чука и на всеки два три удара проверявайте дали не може да се издърпа без повече бой. Ако случайно строшите някой щифт, помнете че са взаимозаменяеми между всички седалки от Е30 (за други модели не знам, нямам опит) и помолете някой съмишленик да ви подпомогне като канибализирате старата му продънена седалка.
Сега релсите са готови да излязат. Възможно е отначало да се съпротивляват, бъдете постоянни и с напъване и раздрусване ги освободете от тръбата, която ги свързва:
След което изкарайте и самата тръба:
Внимавайте да не загубите някоя от шайбите в краищата на тръбата:
Стигнахме до събличането на тапицерията от долницата на седалката. Ако сте нервни, пийте един чай и се успокойте, нужни са спокойствие и търпение.
Сега е момента да смените/изчистите покривалото на работната площ от боклуците и мазнитиите останали след разглобяването на релсите и механизмите. Защо да цапате тапицерията още повече?
Обърнете долницата обратно. Би трябвало да изглежда така:
Забележете, че тапицерията е опъната посредством стоманена тел, прекарана през винила, не като при другото рекаро и обикновените седалки от Е30 директно през винила да минават металните езичета на рамката. Огънете внимателно навън езичетата, които държат телта, моят съвет е да ги огъвате само колкото е абсолютно необходимо, възможно е да се отчупят.
Като внимавате да не огънете телта, я издърпайте в посока вътрешността на седалката, докато освободите телта всички езичета:
Повторете на всички места, където видите тел за закрепване:
На по-трудните места използвайте спомагателен инструмент, за да не огънете телта:
След това изкарайте телта от ушите във винила, но теглете бавно и внимавайте да не се закачи някъде:
Маркирайте коя тел откъде е и ги отделете настрани:
Това ви дава улеснен достъп до скобите за захват на ластичните ленти, които играят ролята на пружини:
Те се махат сравнително лесно, трябва да напънете навън и нагоре, като същевременно извъртите леко скобата:
Освободете всички скоби. Сега лентите се държат само на няколко метални пръстенчета, които са известни като PITA. Препоръчвам силно да не се опитвате да ги махате, просто промушете скобите през тях, а ако са захванети през самите ленти, свалете и приберете на сигурно скобите да не се загубят и оставете ластичните ленти да си висят където са.
Повдигнете леко средната част на долницата, за да се уверите, че няма останали метални пръстенчета.
Не дърпайте силно, все още не сте освободили всички захвати!Ако сте разкачили всичко успешно дотук, следва да обърнете надолу с главата долницата за да видите ето това:
Развивате двата болта с шестограм, повдигате възглавничката от металната подложка и виждате следващата порция тел:
Сваляте я по познатия начин, няма нужда да я вадите от плата (поне не все още) и отделяте средата от долницата:
Сега имате една ето така изглеждаща долница:
В нея има скрита тел, която освобождаваме по познатия начин:
"Обелвате" винила от двата захвата за механизмите:
И внимателно сваляте болстерите с повдигане и побутване:
Под тях от всяка страна от вътре на рамката има по едно парче порест материал, който лесно може да падне ако е разлепен, затова си отбележете къде точно се намира:
Ако няма да давате металната рамка за боядисване или заваряне можете да приключите дотук. Ако се налага заваряне или прахово боядисване (излагане на високи температури) би следвало да махнете пластмасовите водачи за рамката на опората на краката. Първо сваляте самата рамка, като повдигате пластинчатата пружина, която я държи притисната надолу, и издърпвате рамката навън:
Ето ги и самите водачи:
Свалят се лесно, стискате с едната ръка да освободите жлебовете от тенекията и бутате с дръжката на малка отвертка от другата страна:
Поздравления, готови сте с разглобяването на долната част на седалката
Сега се въоръжете с още повече търпение, облегалката е .... да кажем трудна за събличане. На тази снимка се виждат добре описаните по-горе дефекти, скоро ще узнаем и причините за тях:
Отново ви подсещам да работите на чиста повърхност. Обърнете облегалката с лицето надолу, за да огледате как се съединяват плат и винил:
Това става посредством доста интересна система от пластмасови кантове с вградени жлебове, която в последствие научих се казва J-Clip. Ето един сайт да добиете представа:
http://www.trimlok.com/cat/J-Clips/Plas ... s_159.aspxВ нашия случай закрепването се осъществява от два такива клипа един в друг. Естествено открих, че някой е опитвал да разглобява преди мен, провалил се е зрелищно след като е построшил малко въпросните джей-клипове. За щастие щетите са минимални и поправими:
За да разделите двете части на въпросния клип ви трябва малко веро, течен сапун, препарат за стъкла или друг препарат подходящ за лубрикант. С помощта на малка отвертка или най-добре четчица намажете добре навсякъде, където можете да вкарате отвертката/четката. След това много внимателно напънете едната част на джей-клипа навън и едновременно леко надолу, така че да използвате самия него като лост да разшири другата част на клипа:
Прилагайте натиска равномерно, като с другата ръка придържате другата част на клипа да не мърда. Упражнението изисква здрави нерви и пръсти, но както винаги подхождайте с търпение и внимание, ако трябва си почивайте по малко, но това е важна част от разглобяването и не искате да го оплескате. След като сте разделили винила и плата от долната част на облегалката и държите на оригиналността, трябва да намерите етикета на седалката и да го сложите на сигурно място докато дойде време да сглобявате. Той се намира някъде между винила и ватата залепена за металната част на облегалката:
Следващата стъпка в разглобяването е отново критична и разбира се може да ви струва здравото мислене. Трябва да отделите средата на дунапрена в облегалката за да продължите напред. Неговата тапицерия е закрепена само на едно място - една метална тръбичка, която се намира напреко между двата улея за задглавника. Да, познахте - работи се почти на сляпо и си имате работа с още един джей-клип, този път той обгръща въпросната тръбичка. За да го достигнете повдигнете самата облегалка ето така, за да остане на работната площ средата:
Погледнете там, където се съединява средата с останалата част от облегалката, трябва да видите това:
Отново използвайте достатъчно веро или каквото там сте използвали за смазка преди това. Тук няма точна рецепта как да разкочеете клипа. При мен се получи с яко натискане с пръсти, малко помощ от пластмасова лъжица за салата и псувни. Съветвам ви да не ползвате метални инструменти за да не повредите пустия клип ... общо взето ползвате нещо плоско и широко без остри ръбове, по възможност от пластмаса да разширите канала на клипа и натискате отгоре с пръсти, придвижвате се бавно по дължината на клипа, внимавате да не се закопчее обратно след това (може да слагате нещо да го възпрепятства, клечка например или подобно). При успех ще имате такъв резултат:
Следва П-образният болстер на облегалката. Неговата тапицерия се държи на вече познатите стоманени телове:
След като поизправите езичетата (напомням - само нужния минимум, няма нужда да ги кривите до перпендикулярно състояние), стиснете ето тук и телта се освобождава съвсем лесно:
За да освободите горната част на тапицерията, трябва да притиснете дунапрена малко навътре и да издърпате плата нагоре:
Издърпайте тапицерията леко нагоре и я обърнете отвътре навън, за да не се върне обратно:
За да махнете тапицерията и винила, трябва да свалите задглавника. Погледнете под горната част на П-образния болстер, там където влизат в него двата метални улея за коловете на задглавника, трябва да видите по един ограничителен щифт:
Издърпайте ги, като държите дунапрена натиснат навътре (извинявам се за мъглявата снимка):
След като махнете двата щифта, издърпайте задглавника и го оставете на безопасно място. Сега можете да съблечете тапицерията и винила от облегалката. Първо промушете краищата на жилата през оставените за тях дупки във винила, след това просто обелете тапицерията от облегалката:
Следва дунапренът. Той е залепен за металната част на облегалката с доста здраво лепило. Пъхайте пръстите си между метала и дунапрена за да го разлепите. Работете бавно, прилагайте и увеличавайте постепенно натиска/опън. Главните места са тук:
След като смятате, че сте разлепили всички места, повдигнете болстера нагоре за да го отделите от металната облегалка:
На горната снимка се вижда причината за двете места на протъркване в моя случай - тръбичките за странична опора се бяха отчупили и завъртели в самия дунапрен, като острите ръбове на отчупването на едната сочеха навън, към гърба на шофиращия:
Точно навреме преди да пробие и плата. След като сте махнали болстера, трябва да махнете ватата от гърба на облегалката:
Първо я отлепете от страни, като внимавате за допълнителните парчета порест материал в горната част на облегалката, те са залепени и към метала и към ватата. По принцип е желателно да ги отлепите само от метала за да си спестите малко работа при сглобяването:
Ако все пак се разлепи и от ватата, го залепете за нея временно по възможност на същото място, на което трябва да бъде (ще си спестите гадаенето в последствие). Сега продължете да отлепвате ватата отгоре надолу:
И по-натам внимателно да не повредите стиропора под нея:
Въпросният стиропор е престарял изсъхнал и поразтопен от лепилото. Също и много тънък. Добре е да го свалите като една част, защото мисе струва трудно да се възпроизведе, а се троши/рони/цепи изключително лесно. А ако си мислите, че може и без него - еми може, ама винила отзад изглежда като закачен на закачалка без този стиропор. Затова с малка отвертка, бавно и славно:
Последната стъпка от разглобяването са пластмасовите водачи на улеите за задглавника. Те се свалят елементарно с леко дръпване навън.
Съвети:
1. Винаги работете само над една от двете седалки, за да имате ориентир в случай, че стигнете задънена улица.
2. Никога не бързайте и не се поддавайте на гнева. Счупено или скъсано в следствие на изтървани нерви водят само до още нерви.
3. Снимайте за да имате собствена документация и път към сглобяване (винаги е по-разбираемо да се водиш по свои снимки отколкото по чужди).
4. Ако нямате възможност да се занимавате с всичко накуп, или няма изглед скоро да завършите освежаването, приберете някои от нещата на безопасно място:
Дотук с разглобяването, в следващите постове ще опиша другите стъпки.