Привет на всички!
Тук ще опиша как се справих с най-слабата част от въпросната седалка, а именно долната метална част на шофьорската седалка. Тя е предразположена към разцепване на тенекията на местата където се захващат механизмите за накланяне на облегалката, както и към отчупване на заварките на страничните опори за бедрата в следствие на остаряване на материала (все пак говорим за коли на над 22 години).
Обикновено когато купуваме такива седалки следим дали "всички механизми работят". Механиката на седалките сама по себе си е доста сигурна и доста малко неща могат да се повредят по нея. Реален проблем са разтегнати жила при купетата/кабриолетите, които причиняват трудно накланяне напред (жилото няма достатъчно опън за да изтегли докрай петлето на механизма). Тъй като те все още могат да се купят или в краен случай скъсят подходящо, няма да ги разглеждаме.
Истинския проблем е късането на метала около местата, където се захващат механизмите. Когато облегалката ви спре да се подчинява на долната ръчка за нагласяне на положението ѝ, можете да сте сигурни, че ви предстои следната процедура.
Първо трябва да разглобите напълно седалката, и по-специално долницата. Облегалката е по желание, в случай че има нужда от тапицер или друга намеса, сега е момента. Може и да я съблечете за да видите в какво състояние е метала. Ето доста добре описан начин на разглобяване (и претапициране):
http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=82306След като съблечете долницата е възможно да откриете доста неща. Ето как изглеждаше положението при мен:
Следите от предишни "ремонти" са явни. Решението е очевидно - друга рамка. Доста е трудно обаче да намерим здрава и неопорочена рамка от шофьорска спортна седалка. След голямо оглеждане, умуване и консултация с IvanB стигнахме до следния извод: най-удачно би било да преустроим здрава пасажерска рамка в шофьорска. Така се случи, че той имаше една перфектна рамка под ръка и решихме да я подложим на операцията.
За целта е нужно да се размени само механизма за вертикална регулация на предната част на седалката. Ето снимки на пасажерска и шофьорска рамка за да се видят разликите и приликите:
- шофьорска
- пасажерска
Разликата е единствено в мястото на въпросния механизъм - и двете рамки имат заготовки и от двете страни, просто на едната е в лявата а на другата в дясната част. Проблема е, че всичко там е нитовано и след това заварено. Най-добрия начин излиза рязане и презаваряване.
При рязане на заводските заварки е много важно да не отнемем и от материала на самата рамка, за да можем след това да я заварим по същия начин на правилното място. Затова имаме нужда от един поизносен и възможно най-тънък диск за малък ъглошлайф и малък ъглошлайф разбира се
(ако е нов диска стърже в тръбичките за странична опора на бедрата и то точно в заварките им) и един тънък но здрав секач. В случай че някой не може да се ориентира кога да го ползва: след като отстраните с ъглошлайфа видимата част на самта заварката, трябва да отцепите и двете тенекии една от друга с възможно най-малко щети по тази, която смятате да ползвате. Аз си направих такъв секач от стар резец за режеща машина:
Обработете на шлайфдиск за да стане остър:
Преди да започнете, трябва да откачите пружината непосредствено зад механизмите, които ще сваляте:
След това ги "забелете" назад да не ви пречат:
Следва рязане на заварките. Когато ги режете от строшената шофьорска рамка, пазете корпуса на механизма, т.е. може да задълбаете в самата рамка при нужда:
Аналогично, когато режете заварките на пасажерската рамка, пазите самата рамка, а "бастисвате" планките на механизма:
Сега трябва да свалим и разменим самите механизми. Ваденето е много пипкава работа, минават през точно определено място и под определен ъгъл, няма как да го покажа или обясня, но ако сте стигнали дотук лесно ще се справите и с това. С помощта на тънка здрава отвертка и малък чук трябва да свалим внимателно ограничителната шайба на лоста, който контролира петлето на контрата за механизма:
След това нежно му помогнете да се освободи от там:
Идва голямото въртене и сучене за да издърпате механизма от рамката. Ето през това уширение трябва да излезе на теория:
Забележете, че пружината между двете гнезда на механизма ви помага при смъкването му от рамката, защото ги дърпа едно към друго. Не забравяйте да я махнете преди заваряне, защото пък тогава ще ви създаде главоболия. А заварката идва веднага след като наместите механизма на мястото му:
При мен стана малко накриво, третата ръка нещо предаде ситуацията, но за щастие след проверка всичко работеше безупречно, та реших да го оставя така:
За да изтрае някоя и друга годинка изделието ви е нужно да предпазите заварките от корозия. Препоръчвам подхода с пясъкоструй:
Подходящ момент е да огледате за наченки на ръжда, като обърнете специално внимание на заводските заварки:
Малко цинк:
След това минете с шкурка 600 примерно като внимавате да не протриете цинка, за да предразположите основата да се хване за повърхността, като преди да я нанесете почистете с кориселин:
И накрая боя:
От тук нататък ви остава само сглобяването. Върнете пружините по местата им, разменете механизмите за регулиране на подпората на краката ( те са достатъчно елементарни за да нямате нужда от инструкции
), следвайте по обратен ред стъпките от горния линк за разглобяване. Инсталирайте и карайте
.