В тази тема ще разгледаме значението на степентта на сгъстяване в един двигател и какво реално обозначава тя.
Степента на сгъстяване се смята по два начина:
1. Статична степен на сгъстяване (ССС), при която се смята общия обем на цилиндъра, когато буталото е в ДМТ, обем на гарнитура на главата, различните вариации в обема, породени от формата на челото на буталото и фрезенките на клапаните и обема на горивната камера, като всичко това е отнесено към кумулативния обем на горивната камера (вкл. гарнитура, вариациите в обема от формата и релефа на челото на буталото, наличие на недоход или свръхход, ако се прави "строукър").
2. Динамична степен на сгъстяване (ДСС), при която важат всички сметки по-горе, с изключение на обема на цилиндъра. Той се определя ефективно какъв е, при положението на буталото, когато всмукателния клапан е в затворено положение. За по-незапознатите, всмукателния клапан е все още отворен, когато буталото е в ДМТ и чак след като буталото извървява някакъв ход нагоре към горивната камера, тогава се затваря и самият всмукателен клапан. Този ход нагоре на буталото намалява ефективния обем на цилиндъра и оттук се променя ДСС.
В този смисъл, както се досещате, ДСС винаги е по-малка от ССС.
Как се смята ДСС? Има доста онлайн калкулатори, които смятат относително точно ДСС (просто напишете в Гугъл "DCR calculator"). Като изходни данни ще ви трябват диаметъра на цилиндъра, хода на коляновия вал, ССС и градусите на разпределителния вал, при които всмукателния клапан се затваря (т.е. ще ви трябват и фазите на презастъпване на вала). Например при разпределителен вал Schrick 288/288/110 са дадени следните параметри:
- Максиален ход на гърбицата на вала (максимален ход на клапана) - 7.3 (11.4) мм.
- Градуси на всмукателна и изпускателна част и градуси на макс. ход на клапана - 288/288/110
- Фази на презастъпване (градуси на отваряне и затваряне на всмукателни и изпускателни клапани) - 34-74 74-34
- Ход на клапана при положение на буталото в ГМТ - 2.8 мм.
Всички тези данни са доста важни, но сега няма да се спираме подробно на тях. В случая, за изчисляване на ДСС, ви трябват градусите на затваряне на вмукателния клапан, т.е. "74".
Защо е важно да се знае ДСС? По две причини:
1. Ако сте решили да си взимате някакъв по-фиешън разпределителен вал, трябва да знаете как той ще работи в мотора с настоящата степен на сгъстяване, т.е. да можете да подберете подходящия за мотора разпределителен вал.
2. Ако правите строукър и знаете с какъв разпределителен вал ще събирате мотора, е важно да може да изчислите каква ССС ще ви трябва, на базата на ДСС като отправна стойност.
Като цяло ако разпределителния вал е по-агресивен, той изисква по висока ДСС и съответно ССС. Съответно, при по-ниски стойности на ДСС (и ССС съответно), по-агресивния вал ще доведе до влошаване на работата на мотора като цяло, загуба на мощност в ниски и средни обороти и влошен празен ход.
В обратния случай - висока ДСС (и ССС съответно) в комбинация с консервативен разпределителен вал, всичко това ще доведе до бързата поява на детонации дори и при умерени стойности на аванса.
ДСС и ССС са само референтни стойности и реалните процеси, които ще протекат в самия двигател зависят и от много други фактори, като глава (портната или не), смукателни колектори, дросел, изпускателни колектори и др. Но ДСС и ССС са много добри отправни точки за поне базова концепция какво трябва да се прави.
Всичкото това го пиша, защото гледам, че напоследък доста хора проявяват интерес към строукъри, пилят бутала, гонейки някакви степени на сгъстяване, къде със заводски разпределителни валове, къде с регриндове, а в крайна сметка, ако не сметнат нещата за определен работен обем на двигателя, определен разпределителен вал и състояние на глава и портове, каква трябва да им е динамичната степен на сгъстяване, общо взето "стрелят в тъмното" така да се каже и със сигурност няма да могат да използват потенциала на железата, които са сглобили, независимо колко е добър мапера, който настройва колата.
П.С. Не визирам никого конкретно, просто си мисля, че информацията ще е полезна за тези, които искат да вдигат обем и/или коне на завоски мотор в атмосферен вариант.