Дата и час: 29 Мар 2024 01:58

Time zone: Europe/Sofia




Напиши нова тема Отговори на тема  Страница 1 от 1
 [ 2 мнения ] 
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: 27 Май 2017 17:12 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
В тази тема ще разгледаме значението на степентта на сгъстяване в един двигател и какво реално обозначава тя.

Степента на сгъстяване се смята по два начина:

1. Статична степен на сгъстяване (ССС), при която се смята общия обем на цилиндъра, когато буталото е в ДМТ, обем на гарнитура на главата, различните вариации в обема, породени от формата на челото на буталото и фрезенките на клапаните и обема на горивната камера, като всичко това е отнесено към кумулативния обем на горивната камера (вкл. гарнитура, вариациите в обема от формата и релефа на челото на буталото, наличие на недоход или свръхход, ако се прави "строукър").

2. Динамична степен на сгъстяване (ДСС), при която важат всички сметки по-горе, с изключение на обема на цилиндъра. Той се определя ефективно какъв е, при положението на буталото, когато всмукателния клапан е в затворено положение. За по-незапознатите, всмукателния клапан е все още отворен, когато буталото е в ДМТ и чак след като буталото извървява някакъв ход нагоре към горивната камера, тогава се затваря и самият всмукателен клапан. Този ход нагоре на буталото намалява ефективния обем на цилиндъра и оттук се променя ДСС.

В този смисъл, както се досещате, ДСС винаги е по-малка от ССС.

Как се смята ДСС? Има доста онлайн калкулатори, които смятат относително точно ДСС (просто напишете в Гугъл "DCR calculator"). Като изходни данни ще ви трябват диаметъра на цилиндъра, хода на коляновия вал, ССС и градусите на разпределителния вал, при които всмукателния клапан се затваря (т.е. ще ви трябват и фазите на презастъпване на вала). Например при разпределителен вал Schrick 288/288/110 са дадени следните параметри:

- Максиален ход на гърбицата на вала (максимален ход на клапана) - 7.3 (11.4) мм.
- Градуси на всмукателна и изпускателна част и градуси на макс. ход на клапана - 288/288/110
- Фази на презастъпване (градуси на отваряне и затваряне на всмукателни и изпускателни клапани) - 34-74 74-34
- Ход на клапана при положение на буталото в ГМТ - 2.8 мм.

Всички тези данни са доста важни, но сега няма да се спираме подробно на тях. В случая, за изчисляване на ДСС, ви трябват градусите на затваряне на вмукателния клапан, т.е. "74".

Защо е важно да се знае ДСС? По две причини:

1. Ако сте решили да си взимате някакъв по-фиешън разпределителен вал, трябва да знаете как той ще работи в мотора с настоящата степен на сгъстяване, т.е. да можете да подберете подходящия за мотора разпределителен вал.

2. Ако правите строукър и знаете с какъв разпределителен вал ще събирате мотора, е важно да може да изчислите каква ССС ще ви трябва, на базата на ДСС като отправна стойност.

Като цяло ако разпределителния вал е по-агресивен, той изисква по висока ДСС и съответно ССС. Съответно, при по-ниски стойности на ДСС (и ССС съответно), по-агресивния вал ще доведе до влошаване на работата на мотора като цяло, загуба на мощност в ниски и средни обороти и влошен празен ход.

В обратния случай - висока ДСС (и ССС съответно) в комбинация с консервативен разпределителен вал, всичко това ще доведе до бързата поява на детонации дори и при умерени стойности на аванса.

ДСС и ССС са само референтни стойности и реалните процеси, които ще протекат в самия двигател зависят и от много други фактори, като глава (портната или не), смукателни колектори, дросел, изпускателни колектори и др. Но ДСС и ССС са много добри отправни точки за поне базова концепция какво трябва да се прави.

Всичкото това го пиша, защото гледам, че напоследък доста хора проявяват интерес към строукъри, пилят бутала, гонейки някакви степени на сгъстяване, къде със заводски разпределителни валове, къде с регриндове, а в крайна сметка, ако не сметнат нещата за определен работен обем на двигателя, определен разпределителен вал и състояние на глава и портове, каква трябва да им е динамичната степен на сгъстяване, общо взето "стрелят в тъмното" така да се каже и със сигурност няма да могат да използват потенциала на железата, които са сглобили, независимо колко е добър мапера, който настройва колата.

П.С. Не визирам никого конкретно, просто си мисля, че информацията ще е полезна за тези, които искат да вдигат обем и/или коне на завоски мотор в атмосферен вариант. :thumbsup:

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 29 Май 2017 15:05 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Сега ще разгледаме два случая, които ще илюстрират значението на ДСС. И двата случая са реални проекти и по случайност се падат на моята скромна личност да ги осъществи.

Желаната ДСС за улична кола, чиито двигател трябва да жертва максимални нютони и коне в името на това да бъде надежден и да се кара с "нормален" бензин, е в границите на 8 - 8.5 : 1. В зависимост от разпределителните валове, които се ползват (както и от други обстоятелства, описани в горното мнение), се изчислява каква трябва да бъде ССС при подбора на частите, с които ще бъде сглобен двигателя.

Проект M20B32:
Диаметър на цилиндъра: 86 мм.
Ход на коляновия вал: 89.6 мм.
Симетричен разпределителен вал Schrick 288/288/110, със следните параметри:
- максимален ход на клапана: 11.4 мм.
- фази на презастъпване: 34-74 74-34
- ход на клапана, когато буталото е в ГМТ: 2.3 мм.
При ССС = 11.5:1, ДСС ще бъде към 8.5:1, което е в горната граница за улична, спортна кола, но е приемливо, стига да се ползва високооктанов бензин.

Проект S70B55:
Диаметър на цилиндъра: 85 мм.
Ход на коляновия вал: 80 мм.
Асиметричен разпределителен вал Racing Dynamics 302/294/115, със следните параметри:
- максимален ход на клапана: 10.7 мм.
- фази на презастъпване: 36-86 82-32
- ход на клапана, когато буталото е в ГМТ: 2.7 / 2.3 мм.
При ССС = 12.5:1, ДСС ще бъде към 8.0:1, което пък е в долната граница за спортен двигател за улицата, но пък спокойно може да се кара с бензин 95-98.

Какъв извод можем да направим от горните два примера? Вижда се, че във втория случай валът е много по-агресивен от този в първия и въпреки, че ССС при него е много по-висока, ДСС реално е по-ниска.

ДСС е един полезен параметър, който може да ви даде насока какво трябва да правите с един мотор.

Например, при S70 няма много избор на разпределителни валове. Schrick-овете са с недостатъчни параметри за сериозно засилване на мотора в атмосферен вариант, а екзотични валове като Racing Dynamics пък искат сериозна ССС. Там, обаче съм ограничен поради наличните железа, които мога да ползвам и степента, до която мога да ги модифицирам, за да е надеждно цялото комбо и да мога да извлека оптимална мощност при дадените обстоятелства. Затова и ССС е 12.5:1, а не примерно 13:1.

При М20В32, от друга страна, мога да си поръчам бутала с желаната ССС. Тук ситуацията е коренно различна - имам голям избор на разпределителни валове, а и мога да си докарвам ССС, каквато ми е нужна. Затова и ДСС е в горната граница за надежден уличен мотор, а именно 8.5:1, защото и искам да видя каква максимална (а не оптимална) мощност мога да изкарам от комбото, в комбинация и с някои други модификации по всмукателната и изпускателната част на двигателя.

Няколко думи и за регриндваните валове. Знам, че са много по-евтини, но винаги искайте от "майстора" да ви даде всички гореизброени параметри на регринда, за да можете да прецените точно как да сглобите двигателя. Освен за да определите каква трябва да е ССС (и ДСС респективно), ще трябва да знаете и фазите на презастъпване в ГМТ, както и хода на клапана в ГМТ, за да знаете какво е отстоянието на клапана от буталото и евентуално да знаете как да преработите дадено бутало прецизно, без да губите от тези преработки. Максималния ход на клапана пък ви дава представа как и колко да работите по портовете на главата и върху самия клапан. Градусите на вала (в зависимост дали е симетричен или асиметричен) ви дават представа дали и колко да има предварение или закъснение, в зависимост от резултатите, които гоните, а и как да се модифицират всмукателната и изпускателната част.

Неслучайно всички тези параметри са налични при утвърдените производители на разпределителни валове. Ако даден "майстор" на регриндове не ви ги каже, значи най-вероятно ползва някакъв копир, при който не знае какви параметри са зададени за регринда, но го рекламира като "Шрик 288", например.

В краен случай, ако не знаете параметрите на регринда, намерете човек, който може да измери вала и да свали всичките му параметри. Защото основните параметри на един двигател са много тясно свързани с разпределителния вал, както е видно от всичко написано по-горе. Не е проблем, че регринда е еди-какъв-си, проблема е, че не знаете точно какъв е и не можете да напаснете останалите параметри на мотора към него.

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  Страница 1 от 1
 [ 2 мнения ] 

Time zone: Europe/Sofia


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 6 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by Renegade