Пускам тази тема, за да се изяснят определени аспекти по този въпрос. Темата би била полезна за хора, които искат да подготвят автомобила си за пистово каране.
Както е известно на всички, най-бързия и лесен "тунинг" е олекотяването на колата, защото моментално подобрява съотношението кг/к.с. Проблемът обаче при олекотяването е, че се променя разпределението на масите в автомобила и това може да повлияе добре или зле върху пътното му поведение (в повечето случаи - зле, защото производителят е сметнал нещата така, че един или друг компонент или детайл допълват и спомагат за по-добрия баланс на масите, като в същото време са направени и съответните компромиси за шосеен автомобил).
По принцип е широко прието, че за пистово каране най-добрия вариант е разпределение на масите в съотношение 50:50 процента. Измерването се извършва на т.нар. кантари, които имат способността да мерят поне на всяка една от двете оси. Има и по-съвременни кантари, които мерят на 4-те колела и могат да дадат данни и за разпределението на масите ляво/дясно, както и по диагоналите на шасито, което е доста полезно също, особено ако има големи дисбаланси, защото това също влияе отрицателно върху адекватното пътно поведение на колата.
Трябва също да уточним, че в случая като говорим за преден или заден мост, не трябва да разглеждаме тези понятия като механичната система на автомобила с отделните ѝ детайли, а като мислена ос, която минава през центъра на главините на колелата, защото реалното измерване на масите е точно през тази ос. Механичните детайли на моста са пред, зад, над и под тази ос и конкретното им разположение също оказва влияние върху натоварването върху нея.
Макар че е дискутирано и друг път, ще се спра накратко и върху понятието "полярен инерционен момент" при автомобила. Това е инерционен момент, който се определя от масите, които са пред предния мост (ос) и зад задния мост (ос). Колкото по-големи са тези маси, толкова по-голям е този момент и това влияе негативно върху пътното поведение на автомобила. Затова и при спортните супер коли изпълнението е такова, че тези маси пред предния и зад задния мост да са минимални, а възможно най-голяма част от масата на автомобила да е между двата моста.
Връщаме се към олекотяването. Когато се олекотява една кола за писта е важно да се обръща внимание откъде се отнема тегло. Идеалния вариант е да се отнема тегло извън зоната между двата моста и отгоре по височина, но в много от случаите това е твърде недостатъчно, защото се търси максимално олекотяване. Затова се отнема тегло и от интериора на колата, врати, стъкла и т.н., които обикновено се намират между двата моста и това променя негативно съотношението между/извън мостовете, с което неминуемо се увеличава полярния инерционен момент. От друга страна отнемането на тегло между мостовете не влияе драстично на баланса на колата, докато отнемането на тегло извън мостовете влияе доста по-значително.
В повечето случаи доста тегло може да се отнеме от багажното отделение, което не може да се компенсира адекватно, защото от двигателния отсек няма какво толкова да се отнеме, да не кажем почти нищо. Единственото смислено решение е да се "мести" тегло и то желателно от зоните извън мостовете в зоната между мостовете. По този начин се влияе по-трудно върху баланса, но се избягва увеличаването на полярния инерционен момент, който е доста подценяван като цяло, но оказва също толкова значителен ефект, както баланса. Много удачен пример за това е местенето на акумулаторът от двигателния отсек в джоба на багажника. Това влияе положително за преразпределението на масите, но влияе изключително негативно върху инерционния момент на задницата. Ако обаче преместим акумулаторът от двигателния отсег на мястото на задната седалка, това ще повлияе в по-малка степен на баланса, но много положително върху полярния инерционен момент, защото реално преместваме тежест, която и на двете места е между двата моста, но минава назад.
Нека разгледаме един опростен пример. Да кажем, че един автомобил тежи около 1000 кг. и е с разпределение на масите 50:50, за улеснение. Ако отнемем, да кажем, около 30 кг. от багажника (резервна гума, крик, инструменти, аптечка, триъгълник, пожарогасител и т.н.) автомобила ще стане 970 кг. а разпределението ще е около 51.5:48.5, което не е добре. Ако обаче отнемем тези 30 кг. от зоната на задната седалка, разликата ще е под 1%, което става по-приемливо. А ако отнемем тези 30 кг. от зоната, близо до геометричния център на тежестта по дължината на колата, разпределението на масите няма да се промени, т.е. ще си остане 50:50. Но винаги едното е за сметка на другото, като отнемаме тегло от "периферията" влияем отрицателно на баланса, но много положително на полярния инерционен момент, и обратното - като отнемаме тегло от "центъра" не влияем на баланса, но увеличаваме полярния инерционен момент. Т.е. колкото повече вървим от "центъра" към "периферията", толкова повече влияем на едното и по-малко на другото. И понеже в повечето случаи олекотяването върви от "центъра" към задната "периферия", за другата посока - "център" към предна "периферия" остават много малко варианти за повлияване върху баланса и полярния инерционен момент.
Какво може да се направи при Е30 след като сме олекотили до "безобразие"? - Първото нещо е да преместим акумулаторът, но не отзад в джоба, а на мястото на задната седалка, в центъра, с възможност за местене надясно, ако се налага (защото идеално балансирания автомобил е с пилота вътре в него и би трябвало така да се мери); - Ако е възможно, подменя се алтернаторът с по-малък и по-лек, защото голяма част от ел. консуматорите в купето са премахнати (като плафони, озвучителна система, подгреви, ел стъкла и др.); - Също така, възли и части, които не могат да се преместят отзад, би могло поне да се опитаме да ги "вкараме" между двата моста. Пример за това е ABS помпата, която може да иде на мястото на преместения отзад акумулатор. - Премахва се системата на парното или се редуцира до степен, в която да обдухва само предното стъкло, като се цели минимална маса. - Модифицира се системата на чистачките с цел олекотяване, подменя се казанчето за течността с по-малко и се премества назад; - Всички стойки в коша се премахват или олекотяват; - Предния капак задължително става смоличков, калниците - също. На предния капак се правят отвори за охлаждане на коша на подходящите места; - Механизма за затваряне на предния капак се елиминира, а капака се обезопасява срещу отваряне подходящо; - Ако е възможно, водния радиатор се подменя с по-лек, но с достатъчен капацитет да охлажда двигателя (зависи какъв е двигателя и колко е натоварен); - Гредите пред предния мост се редуцират по дебелина, демпферите за предната броня се премахват изцяло; - Основата на предната броня се редуцира до минимум; - Ако ще се премахва виското и ще се слага ел. перка, то тя задължително трябва да е задно разположена с подходящ дифузьор; - Премахва се хидравличната система на рейката и се минава на "суха" рейка; - Ролкейджа, дори и изпълнен по хомологация, "премества" тежест назад и въпреки, че добавя тежест има няколко основни предимства: (а) "стяга" шасито по най-добрия начин, (б) "мести" тежест назад, както споменах, което носи много повече ползи, отколкото негативния ефект от добавеното тегло, (в) снижава центъра на тежестта и (г) намалява относителния дял на полярния инерционен момент в колата, защото добавената му тежест е между двата моста. - Елиминира се шибедаха (ако има); - Подменя се изпускателната система на двигателя, особено когато е с тежките чугунени изпускателни колектори. Това влияе благотворно не само върху разпределението на масите, а и върху работата на мотора; - Двигателя се мести възможно най-назад. Искам да се спра по-подробно на тази точка, защото е твърде подценявана. Ползите от нея са много. Дори само с 5 см. да успеете да преместите двигателя назад, това влияе изключително благоприятно върху баланса и инерционния момент на предницата, защото: 1. Местим голямо тегло, не някакви 10-15 кг., а 150+ килограма; 2. Местим и скоростната кутия, която добавя още 35-40 кг. преместено тегло в правилната посока; 3. Скъсява се кардана, което води до намаляване на теглото му. Това намаление не е чак толкова голямо, но тук става дума за намаление на въртящо се тегло по трансмисията, като общоприето е, че 1 кг. свалено тегло от трансмисията се равнява на 4 кг. стационарно тегло. 4. Освобождаваме място между водния радиатор и мотора, което улеснява охлаждането му, а това е много важно при пистово каране.
- Последно, но не по важност, трябва да споменем и джантите, след като говорим за олекотяване. Както беше споменато по-горе, 1 кг. от въртяща се трансмисионна част (каквато са и джантите) се равнява на 4 кг. стационарно тегло. Сега си представете, че сте сложили джанти, които са по 5 кг. по-леки всяка. Какво се получава? Равностойност на 80 кг. отнети от колата и то без да се променя баланс или инерционен момент! Без да се чудите откъде и какво да местите! Положителното и отрицателно ускорение се променят драстично. Максималната скорост остава същата, но на пистата е важно за какво време се достига до тази максимална скорост и за какво време се снижава тази максимална скорост до тази, с която се влиза в завоя! И двете времена са много важни! Това може би е една от най-скъпите, но и една от най-смислените инвестиции в един автомобил, който се подготвя за писта. Изборът е голям, въпрос на приложение и възможности за кеш. Тук ще използвам и възможността да спомена и за олекотяване на маховика, но повече от това няма да задълбавам, защото след него идва олекотяване на колянов вал, биели и т.н. и навлизаме в съвсем друга сфера.
Какво според мен е безсмислено или даже вредно да се прави: 1. Премахването на легена за резервната гума - маха се по-малко от 0.5 кг. и то ниско отдолу, като в повечето случаи легена се "затапва" с дебела ламарина, която възстановява "отнетото" тегло и то по-нависоко. 2. Премахването на резервоара и слагането на горивна клетка в багажника, лично според мен е страхотна глупост. Причините са ясни. Ако ще се прави горивна клетка, то тя трябва да е на мястото на резервоара, а не в багажника. 3. За мен е много спорна подмяната на предните врати със смоличкови такива, заради следните съображения: (а) отнема се тегло точно от центъра на колата, което влияе отрицателно на полярния инерционен момент, а не променя баланса и (б) тези врати все пак представляват някаква защита срещу удар, дори при наличието на клетка. Аз бих премахнал само механизмите на прозорците и бих подменил самите прозорци, защото се отнема тежест по височина.
Надявам се темата да е полезна за тези, които искат да навлязат по-сериозно в подготовката на автомобила си за пистово каране.
П.С. Темата е допълнена.
_________________ Rider of Last Shadow
|