Колеги,
В тази тема ще се опитам да опиша какво е нужно, за да се мине на пластмасово Е46 окачване отпред. Ще засегнем различни варианти, с техните преимущества и недостатъци.
В тази тема ще разгледаме съчетанието на следните елементи, като по-натам в темата ще дам съответните основания лично за мен, защо съм се спрял точно на тази комбинация:
1. Шенкели от Е46;
2. Носачи от Е46;
3. Колове, собствено производство, с възможност за регулиране по височина;
4. Рейка с накрайници от Е46;
5. Тампони на носачите с изместен център.
Започваме по ред на номерата:
Шенкели - защо от Е46, а не от Е36? Причината е много проста - защото ми позволява да ползвам колове от Е30, които може да са или модифицирани заводски колове, или специално изработени Е30 колове, каквито ще ползвам аз. Нещата са много навързани, защото ако например ползвах Е30-кови носачи, нямаше да има нужда да изработвам специални колове, по-късно ще обясня защо.
Освен гореизложеното, пластмасовите шенкели избутват колелото с 1 см. навън (самата главина е разположена с изместване), а в комбинация с пластмасовите носачи, общото изместване става около 3 см. Ако не се ползват пластмасовите носачи, този 1 см. въобще не е притеснителен относно страничния наклон на кола, защото, както споменах, това изместване е резултат от различното аксиално разположение на главината и така страничния наклон остава непроменен. При ползване на пластмасови носачи, обаче, допълнителните 2 см. влияят значително върху страничният наклон на кола и се налага той да бъде коригиран с регулиращи планки. За да се направи това успешно, трябва да се ползват тънки пружини на кола, защото тези със заводските параметри (диаметър) ще опрат вътре в бомбето при по-сериозна корекция на наклона.
Забележка: Може да се ползват и колове от Е46 ако не се цели спортно окачване.
Продължаваме с шенкелите. Да отбележим някои от основните преимущества:
1. Главина 5х120 - тук не става дума за преимущество на междуболтовото разстояние относно джанти, а (забележете) става дума за преимущество относно вграждане на чувствително по-големи спирачки. При това, оста за главината е доста по-дебела, съответно и лагера на главината е по-юнашки.
2. Модификацията, изразяваща се в набиване на по-голяма втулка на Е30-ковия шенкел, за да може да се монтира главина 5х120, е осъществима, но остава рахитичната ос на шенкела, която не е смятана нито за по-тежката комбинация от 17-цолови джанти + големи дискове и апарати, нито за по-голямо спирачно усилие. Не казвам, че няма да издържи, казвам че не е сметната за такива натоварвания. По принцип БМВ смятат всичко с определен запас, но не знам какъв е заложения запас на Е30-ковата ос на шенкела. Освен това, чрез ползване на пластмасовият шенкел, отпада нуждата от изработка на преходни планки за спирачните апарати;
3. По-големи заводски спирачки, без преправяния и планки, както е споменато вече;
4. Точката на захващане на шарнира на носача е почти в една ос с горния лагер-тампон на амортесьора. Това води до много по-директно и прецизно поведение на предницата при завиване.
Носачи от Е46 - защо пластмасовите, а не Е30-ковите? При мен това решение дойде съвсем естествено, защото, както повечето от вас знаят, съм в процес на вграждане на заден мост от Е34 М5, а той увеличава следата на задницата с по 3 см. на страна. За да запазя съотношението между следите на предния и задния мост, се налага да разширя и предната следа с по 3 см. на страна, а не ме кефи идеята да го правя с дистанционни фланци, така че решението за мен е пастмасови носачи. Естествено, тези от вас, които остават със заводския заден мост, могат спокойно да си оставят Е30-ковите носачи, с което ще им отпаднат много грижи. Какво имам предвид? Е46-чковите носачи изискват промяна в две точки:
а) при тампоните - дорникът на пластмасовия носач е шестостенен, а при железния е кръгъл. Изисква се намеса на фрезист, но поне операцията е еднократна ако ползвате носачи на Mayle, при които шарнирите са сменяеми;
б) изисква се допълнителна промяна на носача за захващане на предната стаб щанга на Е30. Работа за аргончик, но пак хубавото е, че операцията е еднократна.
Още едно преимущество, което не мога да отмина, е че пластмасовия носач е по-лек от Е30-ковия. За по-здрав не знам кой е, но на никой не пожелавам да узнае.
Колове - както вече беше споменато, може да вградите директно колове от Е46. Недостатъкът е, че или трябва да намерите супер читави колове втора ръка, или да купите цял комплект окачване за Е46 на специализирана фирма. При мен първия вариант въобще не стои на дневен ред, а втория не ми изнася, защото задните пружини и амортесьори от комплекта не ми вършат никаква работа, заради М5-цовия мост. А не ме кефи идеята да хвърля 2.5+ евра за окачване, от което ще ползвам само предните колове.
Предполагам, че за заводския заден мост, вторият вариант ще върши работа, т.е. пружините и амортесьорите от Е46 ще могат да бъдат вградени в Е30.
Затова при мен останаха само два варианта - или да преправя заводските Е30-кови колове, или да си изработя колове.
а) преправяне на заводски Е30-кови колове - този вариант е целесъобразен ако го направите в комбинация с Е30-ковите носачи, защото тогава не се изисква корекция в страничния наклон на кола. Въпреки това, ще се наложи монтиране на планки вместо тампони горе на амортесьорите, за да спечелите едни 2+ см. от от общата височина на кола, за да можете да го издърпате нагоре (съответно да свалите пластмасовия шенкел малко надолу по дължината на кола) с цел да можете да завиете гайката на шарнита на носача, която се пада точно под кола. Понеже аз ще ползвам пластмасовите носачи, които изискват значителна корекция на страничния наклон на кола, при мен този вариант не върши работа, заради големия диаметър на пружината и затова преминавам към следващият вариант:
б) специално изработени колове, които ще ми позволят монтаж на пружини със значително по-малък диаметър и съответно - възможност за значителна корекция на страничния наклон. Също така, окачването ще може да се регулира по височина в големи граници. Ето примерен чертеж на въпросните колове:
Забележка: Удебелените участъци представляват вътрешна резба за амортесьора и съответно външна резба за гайките на пружината.
Освен това, ползването на пружини с по-малък диаметър има още едно съществено предимство - могат да се монтират джанти с голямо "J" и "ET", които да поемат широки гуми. При мен предната гума е с широчина 235 мм. и без фланци опира в долната чашка на пружината. С пружините с намален диаметър този проблем ще бъде решен успешно.
Рейка от Е46 - тук мисля, че няма нужда от много разяснения. Освен, че е по-директна от тази на Е36, с която сме повечето от нас, рейката от Е46 може да се намери в значително по-добро състояние втора ръка, затади "крехката" си възраст. Трябват и накрайници от Е46 (това подлежи на проверка ако се ползват носачи от Е30).
Тампони за носачите - трябва да са такива с изместен цемтър, защото поради специфичната геометрия на пластмасовия шенкел, колелото ще се измести назад (към пасажерите). Точно с колко ще се измести не съм мерил точно, но мисля че ако се ползва плътен М-ков тампон с изместен център, нещата ще си дойдат на мястото.
Това е засега, за момента само меря, смятам, набавям и изработвам части. Като дойде време за практическия монтаж, ще пусна снимки с подробни коментари.
Надявам се темата да е полезна, а ако имате въпроси, не се притеснявайте да ги задавате директно в темата.