Дата и час: 28 Мар 2024 12:25

Time zone: Europe/Sofia




Напиши нова тема Отговори на тема  Страница 1 от 12
 [ 120 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Следваща
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: 06 Окт 2013 20:20 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Колеги,

В тази тема ще се опитам да опиша какво е нужно, за да се мине на пластмасово Е46 окачване отпред. Ще засегнем различни варианти, с техните преимущества и недостатъци.

В тази тема ще разгледаме съчетанието на следните елементи, като по-натам в темата ще дам съответните основания лично за мен, защо съм се спрял точно на тази комбинация:
1. Шенкели от Е46;
2. Носачи от Е46;
3. Колове, собствено производство, с възможност за регулиране по височина;
4. Рейка с накрайници от Е46;
5. Тампони на носачите с изместен център.

Започваме по ред на номерата:

Шенкели - защо от Е46, а не от Е36? Причината е много проста - защото ми позволява да ползвам колове от Е30, които може да са или модифицирани заводски колове, или специално изработени Е30 колове, каквито ще ползвам аз. Нещата са много навързани, защото ако например ползвах Е30-кови носачи, нямаше да има нужда да изработвам специални колове, по-късно ще обясня защо.

Изображение

Освен гореизложеното, пластмасовите шенкели избутват колелото с 1 см. навън (самата главина е разположена с изместване), а в комбинация с пластмасовите носачи, общото изместване става около 3 см. Ако не се ползват пластмасовите носачи, този 1 см. въобще не е притеснителен относно страничния наклон на кола, защото, както споменах, това изместване е резултат от различното аксиално разположение на главината и така страничния наклон остава непроменен. При ползване на пластмасови носачи, обаче, допълнителните 2 см. влияят значително върху страничният наклон на кола и се налага той да бъде коригиран с регулиращи планки. За да се направи това успешно, трябва да се ползват тънки пружини на кола, защото тези със заводските параметри (диаметър) ще опрат вътре в бомбето при по-сериозна корекция на наклона.
Забележка: Може да се ползват и колове от Е46 ако не се цели спортно окачване.

Продължаваме с шенкелите. Да отбележим някои от основните преимущества:
1. Главина 5х120 - тук не става дума за преимущество на междуболтовото разстояние относно джанти, а (забележете) става дума за преимущество относно вграждане на чувствително по-големи спирачки. При това, оста за главината е доста по-дебела, съответно и лагера на главината е по-юнашки.
2. Модификацията, изразяваща се в набиване на по-голяма втулка на Е30-ковия шенкел, за да може да се монтира главина 5х120, е осъществима, но остава рахитичната ос на шенкела, която не е смятана нито за по-тежката комбинация от 17-цолови джанти + големи дискове и апарати, нито за по-голямо спирачно усилие. Не казвам, че няма да издържи, казвам че не е сметната за такива натоварвания. По принцип БМВ смятат всичко с определен запас, но не знам какъв е заложения запас на Е30-ковата ос на шенкела. Освен това, чрез ползване на пластмасовият шенкел, отпада нуждата от изработка на преходни планки за спирачните апарати;
3. По-големи заводски спирачки, без преправяния и планки, както е споменато вече;
4. Точката на захващане на шарнира на носача е почти в една ос с горния лагер-тампон на амортесьора. Това води до много по-директно и прецизно поведение на предницата при завиване.

Изображение

Носачи от Е46 - защо пластмасовите, а не Е30-ковите? При мен това решение дойде съвсем естествено, защото, както повечето от вас знаят, съм в процес на вграждане на заден мост от Е34 М5, а той увеличава следата на задницата с по 3 см. на страна. За да запазя съотношението между следите на предния и задния мост, се налага да разширя и предната следа с по 3 см. на страна, а не ме кефи идеята да го правя с дистанционни фланци, така че решението за мен е пастмасови носачи. Естествено, тези от вас, които остават със заводския заден мост, могат спокойно да си оставят Е30-ковите носачи, с което ще им отпаднат много грижи. Какво имам предвид? Е46-чковите носачи изискват промяна в две точки:
а) при тампоните - дорникът на пластмасовия носач е шестостенен, а при железния е кръгъл. Изисква се намеса на фрезист, но поне операцията е еднократна ако ползвате носачи на Mayle, при които шарнирите са сменяеми;
б) изисква се допълнителна промяна на носача за захващане на предната стаб щанга на Е30. Работа за аргончик, но пак хубавото е, че операцията е еднократна.
Още едно преимущество, което не мога да отмина, е че пластмасовия носач е по-лек от Е30-ковия. За по-здрав не знам кой е, но на никой не пожелавам да узнае.

Колове - както вече беше споменато, може да вградите директно колове от Е46. Недостатъкът е, че или трябва да намерите супер читави колове втора ръка, или да купите цял комплект окачване за Е46 на специализирана фирма. При мен първия вариант въобще не стои на дневен ред, а втория не ми изнася, защото задните пружини и амортесьори от комплекта не ми вършат никаква работа, заради М5-цовия мост. А не ме кефи идеята да хвърля 2.5+ евра за окачване, от което ще ползвам само предните колове. Предполагам, че за заводския заден мост, вторият вариант ще върши работа, т.е. пружините и амортесьорите от Е46 ще могат да бъдат вградени в Е30.

Затова при мен останаха само два варианта - или да преправя заводските Е30-кови колове, или да си изработя колове.
а) преправяне на заводски Е30-кови колове - този вариант е целесъобразен ако го направите в комбинация с Е30-ковите носачи, защото тогава не се изисква корекция в страничния наклон на кола. Въпреки това, ще се наложи монтиране на планки вместо тампони горе на амортесьорите, за да спечелите едни 2+ см. от от общата височина на кола, за да можете да го издърпате нагоре (съответно да свалите пластмасовия шенкел малко надолу по дължината на кола) с цел да можете да завиете гайката на шарнита на носача, която се пада точно под кола. Понеже аз ще ползвам пластмасовите носачи, които изискват значителна корекция на страничния наклон на кола, при мен този вариант не върши работа, заради големия диаметър на пружината и затова преминавам към следващият вариант:
б) специално изработени колове, които ще ми позволят монтаж на пружини със значително по-малък диаметър и съответно - възможност за значителна корекция на страничния наклон. Също така, окачването ще може да се регулира по височина в големи граници. Ето примерен чертеж на въпросните колове:

Изображение

Забележка: Удебелените участъци представляват вътрешна резба за амортесьора и съответно външна резба за гайките на пружината.

Освен това, ползването на пружини с по-малък диаметър има още едно съществено предимство - могат да се монтират джанти с голямо "J" и "ET", които да поемат широки гуми. При мен предната гума е с широчина 235 мм. и без фланци опира в долната чашка на пружината. С пружините с намален диаметър този проблем ще бъде решен успешно.

Рейка от Е46 - тук мисля, че няма нужда от много разяснения. Освен, че е по-директна от тази на Е36, с която сме повечето от нас, рейката от Е46 може да се намери в значително по-добро състояние втора ръка, затади "крехката" си възраст. Трябват и накрайници от Е46 (това подлежи на проверка ако се ползват носачи от Е30).

Тампони за носачите - трябва да са такива с изместен цемтър, защото поради специфичната геометрия на пластмасовия шенкел, колелото ще се измести назад (към пасажерите). Точно с колко ще се измести не съм мерил точно, но мисля че ако се ползва плътен М-ков тампон с изместен център, нещата ще си дойдат на мястото.

Това е засега, за момента само меря, смятам, набавям и изработвам части. Като дойде време за практическия монтаж, ще пусна снимки с подробни коментари.

Надявам се темата да е полезна, а ако имате въпроси, не се притеснявайте да ги задавате директно в темата.

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 06 Окт 2013 23:23 
Offline

E30: 1987 318I M10B18
Местоположение: Търговище
Регистриран на: 27 Май 2013 19:01
Пол: Мъж
Мнения: 912
А защо не ползваш носачи от Е36, които заводски са със сменяеми шарнири, освен това не са алуминиеви, освен това шийката на тампона отзад си е кръгла. Или може би са по-къси, и не ти идват 3-те сантиметра изнасяне които целиш?


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 06 Окт 2013 23:28 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Тези за Е46 на Mеyle също са със сменяеми шарнири, мисля че съм го споменал.
Само носача на Е36 М3 има подобна геометрия като Е46-чковия, обикновените са различни.
А това, че носачът е алуминиев е предимство, а не недостатък, алуминиевите са по-леки.

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 07 Окт 2013 00:13 
Offline

E30: 1987 318I M10B18
Местоположение: Търговище
Регистриран на: 27 Май 2013 19:01
Пол: Мъж
Мнения: 912
Мисля че на мейле носача за 46-ца със сменяеми шарнири също не е алуминиев. но може и да бъркам :dunno:


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 07 Окт 2013 11:08 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Бъркаш, алуминиеви са, вече съм ги купил. ;)

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 07 Окт 2013 16:16 
Offline
е30 зависим
Аватар

E30: 325i coupe
Местоположение: София
Регистриран на: 13 Авг 2013 15:40
Пол: Мъж
Мнения: 2119
Аз като бивш 46-чкаджия :hihi:
не знам да има неалуминиеви носачи изобщо ...

За протокола и за други ползващи такъв сетъп,
46-цови носачи могат да се рециклират, има разни варианти
вкл ползване на 36-цови шарнири и тн ...

Успех с рисърча, дано всичко се получи както си го намислил :thumbsup:


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 18 Окт 2013 18:30 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Малко нова информация по темата...

Засега в нетя видях само двама души, които са сложили пластмасови носачи от Е46 отпред.

Единият е описал такава конверсия, ползвайки Е30-кови колове и шенкели:

http://www.e30tech.com/forum/showthread ... 004&page=6

Бая скраперски е подходил, но това не е важното в случая, а друго - позицията на гумата в калника. Поради специфичната геометрия на Е30-ковия шенкел (която вече съм показал в първото мнение), гумата стои леко напред, към фаровете. Но в случая това се дължи и на мунингованите държачи на тампоните на носача, които е ползвал тоя. Другата скраперия е комбинацията от кормилни накрайници и мунинговането им.

Втората конверсия, която намерих, е с Е36-цови шенкели:

http://www.r3vlimited.com/board/showpos ... stcount=13

Специфичното тук е, гумата застава с около 2.5 см. по-назад в калника. Не знам какви тампони на носачите са използвани и дали с ексцентрични може да се коригира това изместване, предстои да видим, но при всички случаи, ще се появи и при мен, защото шенкелите на Е36 и Е46 са със сходна геометрия по отношение на точката на захващането на шарнира спрямо оста на главината.

Е36:

Изображение

Е46:

Изображение

За този проблем имам някои идеи, но първо трябва да видя как на практика ще застане колелото в калника и колко ще бъде реалното изместване с тампон с изместен център.

Още малко проучване показва, че има и решение на проблемът с кормилните накрайници (сходимостта на предните гуми). При ползването на Е46 носачи и шенкел от Е30, накрайници и от Е30, и от Е36 идват прекалено къси. Оказва се, че вярното съчетание е вътрешни накрайници от Е90 335i и външни накрайници от E36 M3.

В общи линии проблемите са следните:
- сходимост - решава се с правилната комбинация от вътрешни и външни кормилни накрайници, която според мен е различна за различните шенкели;
- страничен наклон (камбър) - решава се само с планки за корекция на наклона
- позиция на гумата в калника - има решение, предстои;
- надлъжен наклон (кастър) - почти не се променя, защото и двата носача (Е30 и Е46) са с почти еднаква геометрия в частта, която определя надлъжния наклон, даже при пластмасовия носач той е леко по-добър.

Недостатъци:
- главоболията, изложени по-горе;
- ако се ползват джанти с малко ЕТ (да кажем под 35), гумата започва да излиза извън калника.

Обаче, предимствата според мен, си заслужават главоболията:
- много по-широка предна следа, оттук рязко подобряване на стабилността в завои;
- ако се ползват пластмасови шенкели - по-прецизно завиване;
- междуболтово разстояние 5х120 - голям избор от джанти;
- междуболтово разстояние 5х120 - голям избор на заводски спирачки в гуми 16" и 17". Аз лично смятам да сложа възможно най-големите спирачки от Е46 М3 CSL, които са 345 мм. и да ги събера в джанта 17".
- поради изнасянето на гумата встрани - възможност за монтиране на доста по-широки гуми от заводските. За отпред аз мисля да сложа гуми 245/40ZR17.

П.С. Забравих да спомена още един проблем - стаб-щангата вече не може да се захваща за носача, а към кола.

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 18 Окт 2013 23:39 
Offline

E30: 1987 318I M10B18
Местоположение: Търговище
Регистриран на: 27 Май 2013 19:01
Пол: Мъж
Мнения: 912
Страничния наклон с какви планки имаш предвид да се регулира? Ако си с 36-цов шенкел е ясно, ама при такъв от Е30 или Е46 май няма да стане без камбър плейтове?


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 19 Окт 2013 00:32 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Между другото, това е моментът, в който с ръка на сърцето ще споделя, че не бих пипнал нищо по окачването на Е30-ката, ако не се налагаше заради дванадесет цилиндровото животно в нея.

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 20 Окт 2013 21:59 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Оказва се, че пластмасовите носачи дават повече възможност за корекция на позицията на колелото чрез тампон с изместен център, заради по-дългото си рамо настрани към шенкела. Дори повече от Е36 М3 носачите.
Малко повече инфо от тази тема:

http://e30performance.info/viewtopic.php?f=34&t=1006

Въпреки това, мисля че ще се наложи още корекция на позицията, но нещата вече изглеждат доста по-обнадеждаващо.

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  Страница 1 от 12
 [ 120 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Следваща

Time zone: Europe/Sofia


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 9 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by Renegade