По данни, предоставени от Вальо (VALTERA), ексцентричния тампон измества около 10 мм.
По данни също предоставени от него относно геометрията на Е30 носача:
- eccentric bushing offset.jpg (117.1 KiB) Прегледано 6472 пъти
Виждаме, че изместването напред на колелото е почти същото - 10.6 мм. Закръгляваме го на 11 мм.
Този чертеж е ключов:
- offset plate 32 mm.jpg (146.61 KiB) Прегледано 6472 пъти
Тук е дадено изместването на ухото на шарнира спрямо Е46 шенкел с 32 мм. Откъде идва това изместване?
1. От разликата между разстоянието на оста и ухото на шарнира при Е30 в сравнение с Е46 - 20 мм.;
2. От тампона на носача с изместен център - 11 мм.;
3. Един милиметър по технически причини, но той не оказва влияние.
Прави се преходна планка (за по-кратко "адаптер"), която се захваща към оригиналните уши на Е46 шенкела (на захвата ще се спра по-късно) и която има изместено ухо назад за носача с 32 мм. (виж чертежа по-горе). Единствено трябва да се отнеме малко от ухото на Е46 шенкела в най-долната му част (41 мм. диаметър), за да може да влезе вложка, която да завие гайка 19 мм. (резба 12 мм.). При ухото за накрайника на рейката няма никаква драма, защото новото ухо на рейката е вдълбано в планката и гайката за шарнира на накрайника се намира под нивото на рамото на оригиналното ухо за накрайника на рейката.
Адаптера е висок 35 мм. Прочетете тази статия, за да разберете защо:
https://balancemotorsport.co.uk/suspension-geometryИ вземете предвид, че повечето коли са свалени с едни 20+ мм.
Новата позиция на ухото за накрайника за рейката е с 52 мм. по-назад (ефективно 20 мм. по-назад от оригиналната позиция), което отговаря на 16% по-бърза рейка, а има възможност и за 2-ро ухо, което да е ефективно с 40 мм. по-назад, което отговаря на 32% по-бърза рейка. Съответно и максималните ъгли на завиване ще се променят с тези проценти. Ако сте с Е30 рейка, 1-ва позиция (20 мм.) ще отговаря на малко по-бърза рейка от тази на Е36 (3.4), а 2-ра позиция ще отговаря на малко по-бърза рейка от тази на Z4M (2.8), която е 2.8 оборота на волана от край до край. Ако вече сте с Е36 рейка, делите тези стойности по 1.18, за да получите оборотите на волана от крайно ляво до крайно дясно положение. И двете "нови" уши са разположени в една и съща ос като оригиналните на шарнира, както и "новото" ухо за носача. Височината на всички уши е 20 мм., каквато е и оригиналната височина на ушите.
Захващането на адаптера към ушите на шенкела може да се извърши посредством два начина:
1. Чрез проходни имбусни болтове отдолу нагоре, с гайки отгоре, резба 12 мм.;
2. Чрез разбробиване на ушите на шенкела до размер за навиване на резба 16 мм. и само с имбусни болтове отдолу.
И в двата случая болтовете трябва да са вкопани в долната част на планката. И двата начина са достатъчно надеждни, втория е за параноици.
П.С. Тази система трябва да се ползва само с концентрични тампони на носачите (плътните са от Е36 М3), би трябвало да е ясно, но все пак да го спомена. В противен случай, ако се ползват ексцентрични тампони, колелото ще отиде с още 10.6 мм. напред.