Пускам темата с цел да се продължи дискусията, която започна странно,
но прерасна в нещо, което определено носи смисъл и знание ...
Ще се опитам да цитирам само важното, без останалите откровения.
Ако някой има претенции относно цитати, заглавие или друго нека ми пише ЛС за да не цапаме тук
Renegade написа:
In_Memoriam написа:
След 500+ км. определено мога да кажа, че съм доволен. Със заводските спирачки и окачване имаше нещо, което беше доста неприятно, а именно при намаляване в завой голяма част от масата на колата се пренасяше твърде осезаемо напред,
което прерастваше в недозавиване. Голяма част от това отдавам и на амортизираните задни дискове и накладки.
С новите като че ли балансът леко се промени в полза на задните и нещата си дойдоха на мястото.
Много мъка има по тоя свят.
TheStorm написа:
аз виждам логиката в обяснението .. сподели какво според теб не е наред ?
Като претовариш предните гуми точно в недозавиване се изразява тази тежест ... а като ти работят задните по-добре и колата повече "кляка" и спира по-добре ... това на всичките ми коли съм го усещал като сменя спирачките отзад
Renegade написа:
Балансът на една кола не се влияе от спирачки или окачване. Точка.
Когато при спиране масата се пренесе напред, няма как да има недозавиване, освен ако си без АБС и си блокирал предните гуми в апекса на завоя. По-силни задни спирачки (които се явяват неоразмерени), ще доведат до блокиране на задните колела и презавиване (много често явление при коли с предно предаване), точно заради олекване на задницата и по-голямо спирачно усилие върху задните колела. Т.нар. "кантари" не са сложени по БМВ-тата за красота.
Renegade написа:
... замислете се защо всички комбита (независимо от мотора) са със задни дискови спирачки, а има М20-ки в оглозгани откъм екстри купета с барабани отзад.
TheStorm написа:
Разбира се, че статичния баланс на колата не играе роля. Динамичния .. по-лесно казано пренасянето на масите при положително или отрицателно ускорение играе роля. Никой не говори за блокиране на гуми, но е факт, че при коли без сууупер твърдо окачване ако задните спирачки не работят като хората се получава едно огромно накланяне на предницата при което спирачките и гумите не смогват и се претоварват.
Когато изведнъж смениш спирачките отзад с действащи (или повече действащи) не се накланя колата напред ами "потъва" цялата, тежестите са си на местата където са сметнати да са и колата реално спира и завива повече.
Подобна е ситуацията като усетиш колко завива БМВ при отнета и при подадена газ ... пак има претоварване на предницата !!понякога!! и реално когато "оправиш" баланса и нещата си идват на място.
Renegade написа:
Динамичния баланс зависи от окачването, а не от спирачките. И в много отношения, по-твърдото окачване пречи на спирането, отколкото да помага, но неговите цели са други - да предотвратява накланянето в завой. Макар че и там нещата са на кантар. Например, всички професионални състезатели на Нюрбургринг избират по-меко окачване.
Да се върнем към динамичния баланс и твърдостта на окачването. Когато имаш много твърдо окачване, при спиране задните гуми губят повече сцепление с асфалта, отколкото при мекото окачване, когато задните гуми имат повече контакт с асфалта.
При всички положения, оразмеряването на предни/задни спирачки зависи от статичния баланс на колата. Фактор е и динамичния баланс, но той е функция и обикновено при снижена кола (заради спортно окачване) кантарът си върши своята работа, както и по-новите поколения интелегентни АБС ситеми.
Във всички случаи, обаче, е неземна глупост да се твърди, че натоварването на предницата при спиране води до незавиване. И че по-големи задни спирачки ще оправят този "проблем".
Ако колата се управлява некадърно и се спира и след апекса на завоя - тогава съм склонен да се съглася, че има недозавиване, в сравнение със спирачки до апекса и тогава газ. Но това е друга тема. Аз в нетя видях други интелектуални умозаключения.
TheStorm написа:
Съгласен съм с част от обяснението ти!
И разбира се ... кадърен шофьор, който да си познава колата и слабостите би се справил с "проблемите". Но това не значи че колата ги няма..
convertible написа:
Renegade написа:
Когато имаш много твърдо окачване, при спиране задните гуми губят повече сцепление с асфалта, отколкото при мекото окачване, когато задните гуми имат повече контакт с асфалта.
При всички положения, оразмеряването на предни/задни спирачки зависи от статичния баланс на колата. Фактор е и динамичния баланс, но той е функция и обикновено при снижена кола (заради спортно окачване) кантарът си върши своята работа, както и по-новите поколения интелегентни АБС ситеми.
защо е така?
и другото при кола доста близо до 50/50 какво трябва да е съотношението предни/задни спирачки?
Renegade написа:
convertible написа:
Renegade написа:
Когато имаш много твърдо окачване, при спиране задните гуми губят повече сцепление с асфалта, отколкото при мекото окачване, когато задните гуми имат повече контакт с асфалта.
При всички положения, оразмеряването на предни/задни спирачки зависи от статичния баланс на колата. Фактор е и динамичния баланс, но той е функция и обикновено при снижена кола (заради спортно окачване) кантарът си върши своята работа, както и по-новите поколения интелегентни АБС ситеми.
защо е така?
и другото при кола доста близо до 50/50 какво трябва да е съотношението предни/задни спирачки?
а да и кой е кралят слънце?
Това е така, защото твърдото окачване изисква и "твърди" амортИсьори.
При спиране, колкото и да са твърди предните пружини, динамичния баланс "хвърля" тежестта напред и ако в този момент отзад имаш твърди амортисьори, задните гуми почват лесно да губят сцепление.
При обратния случай (меко окчаване), предницата "потъва", поемайки пренесената тежест, задницата се "вдига", амортисьорите се разпъват, но задните гуми остават в контакт с асфалта.
Неслучайно споменах Зеления ад, там настройките са далеч от "твърди" за моторен спорт.
При кола 50/50 предимство пак имат предните спирачки, защото динамиката на процеса спиране пренася теглото напред. Тук вече започват да влияят много фактори, като маса на автомобила, изисквания към отрицателното ускорение (респективно големина на спирачките), размери на предни и задни гуми (и тяхната способност да поемат спирачното усилие, в зависимост от масата на автомобила и особено за предните гуми!!!), център на тежестта, инерционни моменти извън габаритите на автомобила и др.
Renegade написа:
Имайте предвид и защо недозавиват повечето Поршета?
Може ли някой да каже защо?
Renegade написа:
А ако искате, можем да навлезем в дълбочина, с коментар относно неокаченото тегло, което влияе много повече отколкото статичен или динамичен баланс.
Renegade написа:
Явно не ви се дискутира, но аз уважавам липсата ви на заинтересованост.
Но за да завърша така или иначе подетата тематика, бих желал да кажа следното:
При непроменена маса и/или мощност на автомобила, е глупост да се прави "ъпггрейд" на спирачките. Защо?
Защото масата на увеличеното неокачено тегло ще заличи ефектите от "ъпгрейда" при непроменена мощност и/или маса на автомобила.
Отделно, увеличването на масата на въртящите се компоненти от МПС-то водят и до други отрицателни ефекти - загуба на реална мощност към задвижващите колела. Неслучайно магнезиеви и карбонови джанти струват една шапка с пари - те трябва да компенсират огромните спирачни дискове и да намалят загубите от трансмсията.
lowrider написа:
Разкажи за Поршетата, освен леките предници и отрицателния камбър?