Дата и час: 20 Юни 2018 00:50

Time zone: Europe/Sofia [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  Страница 1 от 1
 [ 1 мнение ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Система VANOS
МнениеПубликувано на: 28 Сеп 2012 23:23 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 4886
Здравейте колеги,

Понеже не е тайна, че един от най-сполучливите донори за нашите любовници е модел E36 na BMW , но също така и моделите Е38 и Е39, реших да пусна малко базисна информация за системата VANOS, която е много полезна, но може да бъде и много проблематична. Също така, бъдещето на Е30-ките ще бъде свързано в по-голяма или в по-малка степен с трансплантации на мотори от гореспоменатите модели, та мисля, че ще е полезно да се знае какви са точно функциите и основните компоненти на системата VANOS.

Ето малко синтезирана информация от нетя, както и някой схеми, които да я онагледят.

ОСНОВНИ ПОЛОЖЕНИЯ НА СИСТЕМАТА VANOS
Всички системи VANOS се управляват по електро-хидравлично-механичен път. В съответствие с заложените авансови и горивни таблици, компютърът на двигателя определя активирането на VANOS соленоида. Управлението на този соленоид (електромагнитен клапан) зависи от следните входящи сигнали към компютъра:

- Обороти на двигателя
- Товар (обем) на входящия въздух
- Температура на двигателя (охлаждащата течност)
- Позиция на разпределителния вал
- Температура на маслото

В зависимост от различните VANOS системи (с променливо регулиране или с регулиране в крайни положения), соленоидите, които се използват са два вида:
- Соленоид от типа "отворен/затворен". Използва се при двигатели M50TU и М52.
- Соленоид с променлива позиция. Използва се при двигатели M52TU и М62.

Хидравлично управление: Позицията на соленоида определя посоката на потока на двигателното масло към VANOS системата. Контролирания по този начин поток на маслото въздейства върху механичните компоненти на VANOS системата, което от своя страна води до промяна на позицията на разпределителния вал.

Изображение

Механично управление: Механичните компоненти на всички VANOS системи на БМВ работят на един и същи принцип. Чрез хидравличното управление, потокът на двигателното масло се насочва или към хидравличния порт "предварение", или към хидравличния порт "закъснение" на VANOS системата. Всеки порт вкарва масло в уплътнена камера, намираща се от всяка една страна на управляващ плунжер.

- Плунжерът при двигателите M50TU, M52 и M52TU е свързан към отделна спираловидна зъбна чашка.
- При двигател M62TU плунжерът е интегриран в зъбната чашка. В неутрална позиция потока на маслото е насочен към задното чело на плунжера. По този начин зъбната чашка се избутва напред и разпределителния вал се държи в позиция "закъснение".

Когато потока на маслото бъде насочен към предното чело на плунжера, маслото избутва спираловидната зъбна чашка в обратната посока, което от своя страна води до завъртане на разпределителния вал чрез неговата зъбчатка, зацепена към чашката.

Зъбите на двете зацепени зъзбчатки (които са нарязани под определен ъгъл) превръща възвратно-постъпателното движение на плунжера в ротационно движение на вала (завъртане)

Изображение

Изображение

Изображение

VANOS системи с променливо регулиране:

Компютърът управлява соленоидите посредством модулиран широколентов импулс (PWM - pulse width modulated), като стойностите ги взима от предварително зададена карта. Стойностите зависят от обороти, въздушен товар и температура на двигателя.

На схемата по-долу е показана неактивна (неутрална) позиция на вала, като соленоида насочва потока и налягането на маслото за постигане на 100% "закъснение".

Изображение

На следващата схема е показано как при нарастване на PWM (виж по-горе) соленоида постепенно отваря хидравличен порт "предварение" и пропорционално затваря хидравличен порт "закъснение". Налягането на маслото избутва плунжера към позиция "предварение" на разпределителния вал. Едновременно с това налягането на маслото откъм задното чело на плунжера (закъснение) се намалява и чрез вентилационен порт маслото се изпуска в маслената система на цилиндровата глава.

На схемата по-долу: Потокът на маслото е насочен на 100% към предното чело на плунжера, изпутвайки го назад към максимално "предварение".

Изображение

Чрез промяна на ширината на импулса на сигналите за управление на соленоидите, се постига пропорционално регулиране на налягането от двете страни на плунжера, чрез което се постига и желаната позиция на разпределителния вал.

Като заключение бих искал да изложа и някои съвети към тези, които са решили да закупят VANOS мотор:
- Ако има шумове (тракане) от Ваноса, да знаете, че не е нормално...
- Така и така сте решили, че ще влизате във филма с трансплантациите, та поне търсете двигател с променливо регулиране на Ваноса. Предимствата са ясни, предполагам.
- Ремонтът на Ваноса е скъп, така че внимавайте с избора на двигател с VANOS! Постарайте се да проучите максимално добре какво е състоянието на мотора!
- Наливайте само висококачествени масла! Убиец номер 1 на VANOS системата е нискокачествено масло или ментета.

Надявам се темата да е полезна за бъдещите собственици на VANOS мотори!

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  Страница 1 от 1
 [ 1 мнение ] 

Time zone: Europe/Sofia [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by Renegade