Дата и час: 28 Мар 2024 14:06

Time zone: Europe/Sofia




Напиши нова тема Отговори на тема  Страница 1 от 4
 [ 36 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3, 4  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: V12 в E30
МнениеПубликувано на: 16 Дек 2013 23:53 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Всичко започна един ден, когато седях и размишлявах върху дилемата "torque vs horse power". И досега има много спорове по въпроса. За да важи дилемата, обаче, трябва да включим в уравнението и обороти, при които се постига максимална мощност, както и ефективния диапазон на мотора. Не ме кефеше идеята за напомпана малолитражка 3+ литра, която, за да извади прилични коне (за нютони не говорим), трябваше да се развърта до 8000 оборота, а под 4000 оборота да е некараема и почти да гасне на празен ход. Исках хем нютони, хем караема кола за улицата, хем нормален празен ход. Не след дълго дилемата вече не съществуваше.

Не се спрях на М-мотор по ред причини. Едни от най-важните са, че тези мотори са скъпи по принцип, скъпи са за обслужване (кой каквото и да разбира под това, но за мен един М-мотор трябва да се разглоби до дупка и да се смени всичко, което трябва), а и не печелят уравнението "torque vs horse power".

V8 моторите ми бяха слабички (като изключим S62, който навремето, докато размишлявах по този въпрос през далечната 2008г. беше доста екзотичен, трудно достъпен и скъп. Така, по естествен път (или поне за мен) дойде решението за V12. Защо точно М73, а не М70 примерно? Мисля, че няма смисъл да обяснявам.

Първоначалния проект премина през много перипетии, но един от най щастливите ми моменти, беше следния:

http://www.youtube.com/watch?v=ZZ0_YHre ... Www5jEyL-Q

Много вода изтече от тогава, много косми по главата ми побеляха, но в момента съм отново във филма и в тази тема смятам да покажа не само какво се случва с колата, а и надявам се, една доста по-силна и смислена концепция в сравнение с първоначалната.

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: V12 в E30
МнениеПубликувано на: 18 Дек 2013 12:10 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Няма да се връщам към миналото, повечето от вас знаят през какви перипетии съм преминал, а за останалите колкото и да е любопитно, за мен това вече е без значение. Както за всяко нещо в живота, опитваме се да гледаме напред и нагоре и да сме позитивни.

Мотор:

Мотора в момента е на части, като всичко необходимо за сглобяването му е закупено, но все още някои важни части не са минали динамичен баланс. В сравнение с нормалния М73, при мен ще има някои изменения като:

Изображение

- колянов вал от S70B56, с ход 80 мм. (M73B54 e с ход 79 мм.), съответно обема от 5.4 л. става 5.5 л.;
- степента на сгъстяване ще се промени от заводската 10:1 на 11.5:1;
- ще се ползват други клапани, по-леки и с по-различна форма (на тях ще се спра отделно по-натам в темата);
- смукателните и изпускателните канали в главите ще бъдат разширени и оформени за по-добро пълнене и празнене;

Изображение

- разпределителните валове ще са с фази 284° (за сравнение вала на M73B54 е 240°, а на S70B56 е 256°). Фазите на препокриване също са доста по-сериозни в сравнение със заводските валове при двата споменати двигателя, но въпреки това празния ход няма да "пострада".
- коляновия вал и маховика вече са олекотени, предстои динамичен баланс на сглобката.

Закупих друг блок (попадна ми случайно), защото цилиндрите му бяха в по-добро състояние от тези на стария ми блок (не че те бяха в лошо състояние, но все пак индикатора си каза думата):

Изображение

След като тези основни лагери на Glyco не ми вдъхнаха особено доверие,

Изображение

закупих чисто нови от официалния дилър (снимки ще кача по-късно). Също така, биелните лагери и сегментите нямат алтернатива и също бяха напазарувани от официалния дилър. Понякога числото 12 е доста болезнено. За суми в тази тема няма да говорим, защото предполагам, че никой не го интересуват сумите за части на 12-цилиндров мотор. :D

Тъй като блока е алуминиев, реших да се презастраховам (въпреки че новия блок беше "девствен") и взех ето тези пружинки за резбите в блока:

Изображение

Изображение

И някои други нови части:

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Малко допълнителни пояснения. По моя лична преценка, моторите M70, M73 и S70 имат много хубави глави, които не се нуждаят от някаква зверска преработка, а само от леко разширяване на каналите при леглата на клапаните и тяхното оформяне в главите, това важи и за всмукателната, и за испускателната секция. Всмукателните канали при всмукателните колектори са много добре замислени и изпълнени, но изпускателните искат намеса, както и фланците на генерацията към главата. Останалата част от генерацията вече е подготвена.

Мисля, че написаното горе-долу дава обща представа какво ще представлява мотора. Както споменах, ще кача още снимки на глави, клапани и т.н. и ще допълвам поста с още информация, която може да съм пропуснал.
________________
Взех всмукателните колектори от песъкоструй и боя:

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение
_________________

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение
___________________

Изображение

Изображение

Изображение

_____________________

05.10.2014г.

Нова позиция на мотора:

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Оригиналните лапи съвпадат точно с позицията на тампоните върху моста.

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: V12 в E30
МнениеПубликувано на: 18 Дек 2013 12:20 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Трансмисия

Скоростна кутия - ще се ползва заводската Getrag S6S 560G.

Изображение

Изображение

Заради тази кутия се наложи закупуването на цяла Е31-ца.

Изображение

Кардан - ще се ползва от Е38 750i, естествено с преправяне.

Диференциал - от Е34 М5, което наложи транслпантацията на целия заден мост от М-цата. Ще трябва да се смени предавателното число, засега проучвам нещата как може да стане.

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: V12 в E30
МнениеПубликувано на: 18 Дек 2013 12:21 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Окачване

Преден мост

Предния мост ще бъде леко преправен, за да бъдат монтирани носачи и кормилна рейка от Е46 (снимки по-късно).

Ще се ползват специално изработени колове, за да могат да се ползват амортесьори Bilstein B8 за Е30, но и в същото време шенкели от Е46 М3, заради предните спирачки. По този начин ще се избегне поставянето на адаптери между шенкела и спирачния апарат. Също така, като допълнителен ефект се получава преминаването на междуболтово разстояние 5х120 мм. За корекция на страничния наклон ще се ползват специални планки, а за корекция на надлъжния наклон и запазване на междуосието, ще се преправи моста (както вече бе отбелязано) и ще се ползват тампони с изместен цемтър за носачите. Пружини 12 кг. с компенсатори.

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение
_________________
07 април, 2014г.

Изображение

Изображение

Изображение
_________________

Шенкелите след двойно цинкова баня:

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение
_____________________
15 март, 2014г.

За да застане предното колело в правилната позиция, се налага тунинг на предния мост.

Изображение

Изображение

Заглаждане на срезовете по заварките:

Изображение

Мостът, подготвен за фреза:

Изображение
____________________

4 юни, 2014г.

Изображение

Заден мост:

Преди:

Изображение

Изображение

След:

Изображение

Изображение
________________
12 март, 2014г.

Песъкоструй на магарето на задния мост.

Изображение

Изображение

Изображение

_________________
14 март, 2014г.

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

_______________
1 април, 2014г.

E34 M5 Bilstein B8 Sprint

Изображение

Изображение

Изображение

_______________________
17 май, 2014г.

90 единици по Шор:

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: V12 в E30
МнениеПубликувано на: 18 Дек 2013 12:23 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Спирачна система

Спирачна помпа и хидриусилвател:

Спирачките ще са изпълнени по следната схема:

Изображение

Предни спирачки
Предните спирачки ще са директен монтаж от Е46 М3 CSL, които са 345 мм. и влизат в джанти 17":

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

За някои това може и да е маловажно, но за мен е от изключително значение, защото не искам да минавам на 18" джанти по ред причини.

Специфичното тук е, че за да се направи всичко без скраперии, трябва да се закупят шенкелите от споменатата пластмасова М-ка, а те са доста редки. Ето разликите с нормален Е46-цов шенкел:

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Предните дискове ще се закупят нови, апаратите след пясък и двойна цинкова баня, със сменени бутала, гумички, маншони и прочие:

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение
__________

Изображение

Изображение
____________

След като си взех и супортите от цинк, реших да сглобя спирачните апарати. Водачите бяха замърсени и се нуждаеха от почистване.

Отляво е вече почистен водач, в сравнение с непочиствен такъв отдясно:

Изображение

Изображение

Всичките накуп.

Изображение

За спирачките реших да ползвам медна смазка на Вюрт, работен диапазон от -80 до +1200 градуса по Целзий (освен за водачите, ще я ползвам и за накладките):

Изображение

Изображение

Всичко подготвено и пробен монтаж за проверка на резбите:

Изображение

Изображение

Мазане и сглобяване:

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Задни спирачки

Ще са 328х20 мм. Ползват се при няколко модела - Е34 М5 Nurburgring, E46 M3 (CSL), Е38 750i и e31 850 CSI. В процес на търсене съм.
______________

Задни спирачни апарати от Е34 М5 Nurburgring:

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение
____________________________________

16 юни, 2014г.

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: V12 в E30
МнениеПубликувано на: 18 Дек 2013 12:25 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Горивна система

Горивни помпи

Тръбопроводи

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: V12 в E30
МнениеПубликувано на: 18 Дек 2013 12:26 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Охладителна система

Охлаждане на антифриза

Охлаждане на маслото

Охлаждане на горивото

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: V12 в E30
МнениеПубликувано на: 18 Дек 2013 12:27 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Шаси

Цялостно укрепване на шасито

4-точково захващане на задния мост и подготовка за укрепване на задните бомбета с разпънка и X.

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: V12 в E30
МнениеПубликувано на: 18 Дек 2013 12:28 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Джанти и гуми

Предни

Отпред ще се ползват 5х120 8.5J / 17" джанти с гуми 245/40/17.

Изображение

Задни

Отзад ще са 5х120 9J / 17" джанти с гуми 275/35/17.

Изображение

Снимките са с предни 235 и задни 255, като взема новите гуми, ще ги обновя.
________________

Налага се цялостна промяна в концепцията за гуми и джанти. Причината е само една - липса на гуми с нетрадиционни размери на 17 цола. Единственият производител, който доскоро е произвеждал търсените от мен размери на 17", е Bridgestone, като и те са спрели производството орез 2011г. Не ми отне дълго време, за да приема факта, че 17-ките не ги очаква розово бъдеще откъм снабдяване с гуми с правилния размер.

Нов размер - 18 цола:

Изображение

Отпред - 245/35/18:

Изображение

Изображение

Изображение

Отзад - 285/30/18:

Изображение

Изображение

Изображение

Джантите още са в процес на издирване.
__________________

7 март 2014г.

Джантите вече са налице. Лично на мен не ми харесват като външен вид (а това не е маловажно, защото, както знаем, джантата е съществена част от индивидуалността и общия вид на Е30-ката), но в случая е по-важна другата роля на джантата, а именно да е с правилната ширина за гумата, която ще се ползва и да е с правилното аксиално изместване (ЕТ), за да позиционира гумата подходящо.

18" O.Z. Racing Alleggerita HLT (8.5J ET35 / 9.5J ET35), с монтирани гуми 245/35ZR18 и 285/30ZR18. Засега остават бели, докато бъдат завършени веждите на калниците, защото за целта джантите с гумите трябва да са сложени на колата, а не бих желал да се работи по веждите при монтирани и прясно боядисани джанти.

Изображение

Изображение

Изображение

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: V12 в E30
МнениеПубликувано на: 18 Дек 2013 12:29 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Интериор

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  Страница 1 от 4
 [ 36 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3, 4  Следваща

Time zone: Europe/Sofia


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by Renegade