Този въпрос е засяган спорадично и мимолетно в други теми, но мисля, че заслужава своя собствена тема.
Нега разгледаме заводските позиции на акумулаторът в Е30, с техните положителни и отрицателни страни.
1. Отпред в коша:
а) положителни ефекти:
- в рамките на двата моста е и не създава допълнителен полярен инерционен момент;
б) отрицателни ефекти:
- стои относително високо и влияе неблагоприятно на общия център на тежестта;
- може да се монтира батерия с ограничени размери, съответно капацитет.
2. Отзад в джоба зад десния стоп:
а) положителни ефекти:
- стои възможно най-ниско и влияе положително върху общия център на тежестта;
- влияе положително върху разпределението на тежестта предница/задница.
- може да се монтира доста голяма батерия, която да презадоволява всякакви изисквания към нея;
б) отрицателни ефекти:
- стои доста далеч зад задния мост и създава значителен полярен инерционен момент, който влияе отрицателно върху пътното поведение на автомобила.
3. Преместване на акумулаторът над задния мост.
Ето един пример за тази нова позиция на акумулаторът. Изпълнението е доста дървено, но дава добра представа каква е идеята:
http://www.racetep.com/02frtult.htmlа) положителни ефекти:
- всички изброени по-горе от двете заводски позиции, взети заедно;
б) отрицателни ефекти:
- няма. Единствено може да се направи забележка, че стои малко по-високо, отколкото позицията на акумулатора отзад в джоба и че заема известно място в багажника.
Може да се направи много грамотно и същевременно да изглежда добре. По-принцип, задната разпънка без X-ове не върши кой знае каква работа. Ако се преминава към пълен койловер отзад, задължително бомбетата се укрепват с Х-ове, които се захващат към носещата греда пред легена на резервоара. Стойката на акумулаторa се изпълнява като елемент от тази укрепваща конструкция. Хубаво е в комбинация на това, да се монтира капак на диференциала с две уши (подобно на Е36 и други модели) и захващането на тампоните да се направи към същата греда (която е добре да се подсили). Така, на практика се "връзва" задният мост към бомбетата и задницата става бетон.