И така реших да копирам темата от другия форум тук,ще се радвам да е в полза на някой,целял съм точно това ,като съм гледал да има много снимки,подробни обяснения, линкове и ръководства за някои от които съм ровил по цели нощи
разбира се приемам съвети и критики
.....Карам е30 от 2005-та,първата беше 316 89' ,втората 318is 90' .....
И така, дойде ред и на третата серия на филма е30
Всичко започна през 2010 ,когато реших да сменя старата ми е30-ка защото целогодишното каране си каза своето и ръждата с доста голяма сила я нападна,а ненавиждам ръжда и не ми се занимаваше с правене ..исках отново 3-ен стоп, купе,черна...пълно копие на 318is-ката,НО с максимално читаво купе и с м20 мотор за бъдещи смени :mhihi:
Поверих задачата с намирането на колата на Роската,
ROKO от Ловеч,един страхотен човек :bowdown:
Естествено бях го затруднил максимално с изискванията за колата,читаво купе,троен стоп,6-так и че пък и черно
Времето си вървеше ,а аз отхвърлих една-две негови оферти,сигурно заради цвета :kuku: ,но през октомври 2010 Роската ме зарадва ,че има кола за мен ,колата беше на колегата
Dr.Schnaps видях я само по снимки и се доверих и скочих с двата крака :yes:
А ето и снимките на колата от тогава
как да устоиш....
имаше чек,чудесен шибидах,ел. стъкла,централно,хидравлика,малък борд,оригинални велурени стелки...
Докато чаках колата си приготвих един комплект ел. регулиране на фаровете от е34,
ето от тук е информацията
http://www.behindmatrix.com/e30/fotost/ ... f00453.htmи вече монтирано
също си набавих и малкото липсващи инструменти от кутията в багажника
след това се заиграх с топката,която беше в доста добро състояние и стана светеща с нова прозрачна плака отгоре...
В общи линии исках да сложа m52b28,да си прехвърля рекаро салона от ис-ката и джантите.
В началото на 2011 дойде ред на джантите,отново благодарности на Роската ,който ме свърза с друг е30 фанатик....и така
смятам добре се получиха :paranoid:
И вече монтирани
също и последни километри със старото желязо м20,понеже пристигна това
Сега много ме е яд че направих тази грешка да извадя м20-ката,но тогава се поддадох на модерното :banghead:
С две думи за мотора,от е36 купе 99-та година,автомат
монтиран с цялата генерация от 36-цата,от-до,че даже е вързана и клапата отзад,също така извадих късмет и за трансплантацията намерих картер от 525,който има нивомер за маслото и съответно е вързан към чека на колата и всичко работи на 100%
тук вече се движим и обиколих общо три сервиза докато ми наредят генерацията както исках :conf:
после останаха довършителни работи,една от тях е да се махнат излишните кабели(за автомата) и всичко да се прибере в пластмасовата кутия над мотора от 4 цилиндрово е30,също се заиграх и преместих диагностичната букса на оригиналното място при е30,че при тез трансплантации обикновено тя виси до дясното бомбе
после дойде ред на радиатора,моя беше най малкия вариант при м20,сложих от ТД с клима...най-големия при е30 :smoke:
има разлика
тук се вижда топката,също и малко аудио,без рязани кабели :mhihi: Pioneer 7700,който в последствие бе заменен с CD23
както и си закупих от
Явор пищялки за вратите :yes:
после беше монтирана голямата кора под мотора,пак от ТД,доста читава с нови крепежи
дойде ред и на салона,намерих един обикновен салон с подгрев и го купих,свалих му подгрева и се почна прехвърлянето на рекарото
никъде не се налага да се разшива,да се пори или подобно,става много грамотно и лесно прехвърлянето,а ето тук има упътване
http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f00030.htmсъщо така направих и тоя мод с копчетата
http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f01731.htmефекта е много добър,силно свети активираната позиция на копчето,а по слабо светят всички позиции когато е пуснато осветлението на таблото
тази екстра я има предвидена в копчетата
В това време доста търсих оригиналното фенерче за е30 и намерих,но с прецакана батерия,смених я,но нешо се прецака всичко и ми писна и си купих от следващия модел +буксата в жапката,с много малък жокер буксата стана на оригиналното място ,а фенерчето е 05' в чудесен вид и състояние
Докато монтирах подгрева на рекарото,разхвърлях вътре всичко ,почна се едно яко пране на кори,седалки,мокет...
:mhihi: :mhihi: :mhihi:
докато перях пристигна поредната пратка по Еконт
исках здрава,стоманена разпънка,не китайска алуминка дето само ще ми краси коша,ако не се и разпадне докато я монтирвам :mhihi:
тук едно рамо удари колегата
Error :bowdown: ,чудесна Спарко разпънка,само развих гайките на ботушите и я пуснах на шпилките
а и коша вече придоби друг вид,не е като да висят кабели,опашки ...
а също и си купих лайсната с отворите за предната престилка,нова оригинал :smoke:
В това време се забави и монтирането на салона и мокета,че излезе една малка изненада в лявата част на пода,където има един квадрат отдолу,болно място на доста е30-ки,и нямаше как да събера колата без да го оправя и се заредих с малко мазила и свестен тенекеджия....
тук се вижда кръпката,останах приятно изненадан от човека,който я прави,дори е възстановил долу квадрата с оригиналните си оребрения
и така,после едно хубаво мазане и всичко обратно,прекарах оригиналната инсталация за подгрева,мокета обратно и вече с монтирано рекаро с подгрев
В това време пуснах старата е30-ка за продаване и доста бързо се разделих с нея
,но с три коли нямаше как да стане
ей ги,близначките :mhihi:
Следващата стъпка беше да си направя подарък за рожденния ден,а именно шпер :mhihi:
голямо прасе 3.73 от
Гецата от Плевен :bowdown:
последва освежаване,масло ..и на колата
лятото мина ,идваше зима, и реших че ще се кара евридейка,а е30-ката ще е в гараж,
тук някакво последно каране и първи сняг октомври 2011 ,и една година с колата
после стегнах евридейката и е30-ката не е излизала навън цяла зима
През зимния сезон изпадна едно огледало с плафони,купих го,леко почистване и нови крушки
И сега,най големия филм който си вкарах,климатик
понеже колата щеше да стои цяла зима , викам си сега е момента да го монтирам,това става януари 2012
купих цял комплект от колегата
Изрода искам да благодаря и на него че успя да ме изтърпи с моите постоянни въпроси и изисквания
и така,пълен комплект,без рязана инсталация,без щети.
първото нещо беше да разглобя тотално цялото прасе ,да се почисти идеално,да се сменят дунапрени ако има ,да се смени цялата изолация на инсталацията с подобна на оригиналната,която се разпадаше.
А вътре не е каквото да нямаше 20 годишни паразити,това сигурно е работило с 50% от капацитета си
веднага се закупиха двете големи уплътнения
и се започна с колата,всичко което свалях беше в чудесно здраве ,никога не докосвано
Леко опресняване на клапите за циркулацията
И на някой ако му е интересно какво има в моторчето за клапите ,ето :mhihi:
После почистване на инсталацията и облепяне с нова изолация,като нова
Малко снимки на почистеното тяло,инсталацията и всичко почти готово за монтаж
После се прехвърлих на колата,изрязах оригиналната заготовка за инсталацията на климата в кутията с бушоните
После с отворите на тунела за дренажните маркучета,единичния отвор задния е с заготовка и се избива,но предните два не са , там се наложи пробиване и обработка на мястото с цинков спрей
След това избих заготовката за тръбите ,до акумулатора
Процеса доста се проточи,но не бързах ,а исках всичко да ми мине през ръцете и да го изпипам максимално,
обработих и с цинков спрей всички места където се избива
това е буксата в кутията с бушони,в нея се щраква инсталацията на климата,другите кабели с обувките се нащракват ,те са основи за релетата и бушоните
Така и така се разхвърля всичко реших да подменя всичката изолация по инсталацията в коша,годините и жегата и бяха разказали играта,направо се разпадаше
последва нареждане на всички уплътнения
И най-после монтираното климатично тяло
прехвърлих се отпред,сваляне на радиатора и отстраняване завинаги на пластмасата която е пред него
Прекарване на инсталацията за климата в оригиналните щипки при другата освежена инсталация
Закупуване на всички крепежи,в магазина репликите бяха "Никой никога не е купувал такива неща.." също и .."На железарията ги има същите" :mhihi:
Долу на гредата на която ляга радиатора се монтират тампони,по каталог са същите като горните на водния радиатор,взех такива , с нови крепежи
В това време докато събирах ми се искаше да налея антифриза и да запаля колата,че имах лошото усещане че 20+ годишното радиаторче на парното ще текне........и така и стана,протече радиаторчето ,че бонус към него и клапана :banghead:
в този момент вече имах едно много много лоши помисли към колата и цялото нещо което си причинявам,но ентусиазма надделя :yes:
Почна едно търсене на радиаторче,хем не исках втора ръка,хем не исках нови китайско........и в този момент се случи чудо,един колега пусна за продан чисто ново оригинално BEHR радиаторче ,веднага го купих и монтирах
Събора (2012) мина и аз още там си набелязах след него какво ще е първото нещо за промяна,едното беше добрия стар Pioneer,който ми служеше вярно 5-6 години,но и тук надделя ентусиазма и идеята ми за оригинален вид на е30-ката и беше сменен с BMW Business CD23
Другото нещо беше да сменя малко странния преден лип с оригинален is-ов ,тук едно рамо удари Румен Тонков,голям човек винаги помагащ :bowdown:
Чудесен магазински лип
Климата все още не беше готова на 100%,поради факта че се разминаваха накрайниците на компресора,проблем породен от факта че не си оставих м20-ката :banghead: ,но както и да е юни 2012 вече изкачаха снежинки вътре
също и едно много добро ръководство за монтаж
http://www.aopitz.com/files/klimaanlage.pdf :yes:
равносметката ми за климата е че много трудно ще се навия на подобно нещо отново,но съм много доволен въпреки няколкото нови бели косъма
също и някой ще скочи и ще каже че съм луд 6 месеца да монтирам клима,ми да луд съм по е30 и всичко изпипвам и го правя по няколко пъти докато ми хареса...закъде да бързам,тя колата е случила на собственик просто,ето така си прекарва почти целия живот
поредна снимка
Естествено следва продължение,защото е30-щината няма лекуване...... :yes:
.........
а тук една снимка на кутията с инструменти,напълно оборудвана,
също и новата придобивка се вижда,малко бутикова екстра
в момента монтирам и една ел. антена,да не скучая
.........
също и намерих една джанта 15' BBS за да си сложа тубата
че досега бях с желязна резервна,
всичко измито ,нагласено и на място
и малко заиграване с един колега
........
След това най-после се сдобих с голям борд,благодаря на колегата ,
той си знае
последва разглобяване малко ,за пореден път :confused:
смених цялата изолация по инсталацията с нова,да се освежи малко
и се заех с проблема със слабото светене на дисплея,оригинално е с 2 крушки 6 волта,на този борд бяха сменени с 2 по 12волта и при пускане на фаровете направо дисплея изчезваше,не исках да развалям оригиналното и не минах на диоди,намерих 6 волта крушки ,смених ги и мисля че сега е добре
и малко информация за любопитните:
http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f01442.htmhttp://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f00541.htmhttp://e30-talk.com/attachments/e30-wik ... _wfs_1.pdfhttp://e30-talk.com/attachments/e30-wik ... _wfs_2.pdfhttp://e30-talk.com/attachments/e30-wik ... _wfs_3.pdfhttp://e30-talk.com/attachments/e30-wik ... _wfs_4.pdfзасега смятам че съм приключил с борда,следващото е задните отваряеми стъкла ,също благодарение на колегата с борда :have one:
и след тях пък може би с това...
.......
И така,ел. шибидаха малко ще се забави :mhihi:
но пък след борда сложих задните отварящи стъкла,малко снимки ,смятам че няма за обясняване нищо
........
И така,вече приключих и с ел. шибидаха
Избрах по-трудния начин за смяната,но и доста по-истинския ..навсякъде където гледах теми не сменят цялата планка на която се монтира моторчето,а старата от ръчния се реже,пили,огъва и кво ли не :mhihi: друг начин е да се оставят водачите на жилата и да се разпробият нитовете на планката и да се смени само тя...
Но не ми харесаха идеите и реших да го направя както си трябва и както си е оригинално ,комплекта включваше всичко -планката с водачите на жилата,мотор,реле,инсталация(без рязано и до долу до под волана с куплунга),копче,кора
първо малко полезни теми
http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=44036http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f01514.htmhttp://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f00005.htmи снимки от разглобяването
планката се захваща с 5 болта,също има и 2 болта отстрани които държат водачите на жилата
жилата се издърпват ето така
и после започва веселата част ,цялото това нешо се сваля с малко завъртане насам натам и....готово
първо единия край ,после другия и това е без да се реже тапицерията на тавана там където е защипана с предното стъкло,че яко пречи това ,но нямаше как да я срежа :mhihi:
тук се вижда разликата между двете планки,не само в мястото за мотора ,но и са с различно положение на водачите,на ел. планката водачите са по нагоре,доста близо до тавана..
в тази част свършват водачите
новата вече на място
събиране на цирка по обратния ред
кабела минава с другите кабели за чека и огледалото,а долу под таблото взема захранване от ел,стъклата,моята инсталация за ел.стъклата е с допълнителното реле ,което ги захранва при отворени врати без значение от ключа.Има си разклонение за стъклата и друго за шибидаха,щракваш и си готов :mhihi:
някой да не си мисли ,че нещо се променя,че се разцентрова,че ще върви на криво или че няма да се затваря равно,смятам добре се затваря
монтирано всичко ,остава само кората
и вече сме готови
скоро трябва да има включване и с една друга екзотика,че малко се забавиха с нея нещата
........
Вече и чистачките на фаровете са готови,останаха само някои дреболии за доизпипване.
Всичко работи и е пълен комплект
Малко информацийка
http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=77979и едно оригинално ръководство за монтаж,страшно полезно
http://www.m535i.org/e28info/headlightw ... ntWiWa.pdfсъщо и ел. схемата на системата
http://www.m535i.org/e28info/headlightw ... Wa-med.jpgЦялата система
Моторчетата ги разглобих тотално и гресирах обилно,след което малко има игра с зацепването ,за да спират после там където трябва :yes:
че се нагледах на снимки на монтирани системи на които моторчетата спират не където е оригинално,или пък на разменени рамена ,че са лява двойка и дясна ...
Също трябва да са здрави уплътненията на капака и оста на моторчето
В бушониерата имаше прекарани пинова за допълнителните 2 крачета на релето
и отдолу
Единичния кабел от единия пин отива на куплунга под волана за ръчката
Сдвоения кабел от другия пин едното му разклонение отива съшо на куплунга за ръчката ,а другото отива по инсталацията напред по коша до буксата която е зад левите фарове,която е оригинално прекарана и оставена за включване на системата.Другия кабел от тази букса е + от габарит .
Това е буксата под волана,нормалната ръчка на снимката ,с 4 кабела
Инсталацията на системата тръгва от куплунга зад левите фарове и се прекарва в оригиналните щипки на маската заедно със снопа за фаровете и климатика.Малко беше тегаво точно там ,заради климатичния радиатор и по скоро заради перката ,разстоянието е супер малко,но с тънки пръсти,с бъркане отдолу,отгоре и доста гъзурчене и а какви ли не помощни средства се успява да се откопчеят щипките ,да се прекара инсталацията +маркуча и да се закопчеят после щипките :conf: при мен отне час-два сигурно само прекарването там :mhihi:
Ето колко е мястото между маската и перката
Вече монтирано дясно моторче (моторчетата също са ляво и дясно)
Планките на моторчетата се монтират с извивката към дългия фар,също и маската има освобождение за оста на моторчето
Монтирано и ляво моторче,там е и куплунга за включване на системата ,също и масата е до левите фарове
Дюзите имат място в решетките ,само се щракват.Маркуча минава през отвор в стойката за фаровете,през клапан за всяка дюза,тройник и на помпичката после.
Гривните на фаровете са номерирани в горния си край,
нареждат се ето така(има го реда и в ръководството):
01 = ляв къс
02 = десен къс
03 = ляв дълъг
04 = десен дълъг
Ръчката
И всичко наредено
.........
поредната екзотика :mhihi:
огледала с подгрев и пръскалки с подгрев
......
поредната екзотика
темпомат
малко информация
http://www.unofficialbmw.com/e30/electr ... stall.htmlhttp://e30-talk.com/elektrik/t-tempomat ... 35108.htmlhttp://e30-talk.com/e30-wikipedia/t-tem ... 48649.htmlи оригиналното ръководство за монтаж
http://e30-talk.com/attachments/elektri ... eba-1-.pdfцелия комплект
И пак се почна едно разглобяване...
Компютъра на темпомата си има една скоба която се хваща към стойката на компютъра на колата
Зад таблото се поставя това ,от там взема сигнал за скоростта темпомата
и в него се щраква малката черна букса от инсталацията
На стойката с педалите се монтира ключето за съединителя,което си има място и планчица
Долната част от пластмасите около волана има заводско прорязано място,
което трябва да се изреже и да заприлича на това
Ръчката се монтира зад тази за чистачките и се ползва нейното захващане,за целта се разпробива отвора с резбата с свредло 5.5 мм. ,и оригиналния болт там който е М5х12 се заменя с М5х16 ,също има и едни чопчета които трябва да си паснат при монтажа...абе да ти прави кеф да пипаш
Куплунга на ръчката е същия тип като на клемореда,мигачите,чистачките..и се щраква там върху другите
цялата инсталация се полага в таблото в щипките при другата,малкия черен куплунг който е за таблото остава някъде зад него
през гумения маншон зад педалите се изрязва един от оставените фабрични отвори и през него се прекарва кабела за актуатора и се намества гумичката за уплътнение,и се свързва голямата кръгла букса
Актуатора си има планка с която се хваща за стойката на въздушния филтър(въпреки че при мен е малко по по друг начин там ,заради неоригиналния мотор за тва купе :banghead: ) ,жилото се монтира на свободната позиция на дросела
В завършен вид
........
новата придобивка,голяма радост
и малко снимчици
........
Ключът към щастието
Набавих също и пълен комплект ABS ,но той остава в изчакване за зимната пауза,че ще има приключения с монтажа
И май също в изчакване на зимата е и това,че покрай него ще се обърне внимание на цялото окачване и ще се освежат макферсони,щитове,носачи,мостове,щанги...