Разликата в масите на автомобилите не влияят значително (според формулата), освен ако не е наистена осезаема. Примерно, разлика от 50 кг. на 1200 кг. ще даде 4%, а това не е малка разлика при сравнителен тест, където колите се подбират да са горе-долу с еднакви параметри. Останалите 8% трябва да се покрият от разлика в скоростта в завоя. Ако приемем, че скоростта на едната кола в завоя е 100 км/ч, то другата трябва да има скорост от 104 км/ч, за да надвиши страничното натоварване на първата кола с 8% по отношение на скорост. За да превиши общо с 12%, то по-бързата кола в завоя трябва и да е по-тежка с 4% (или 50 кг. в нашия пример)... което е абсолютно нелогично - хем по-тежка, хем по-бърза в завоя. По-тежката кола би имала и по-голямо накланяне на шасито в завоя (body roll), което в никакъв случай не е в полза на скоростта й в завой.
Пак според примера, даден по-горе, по-тежката кола (при еднакви скорости) би имала по-голямо странично натоварване в завоя, но само с 4% (разликата в теглата, която е линейна величина). А по-бързата кола (при еднакви тегла) би имала по-голямо странично натоварване в завоя с 8% (разликата в скоростта, която е квадратна величина).
Според мен, отговорът се крие другаде. Разглжданите коли, по презумция, имат еднакво сцепление на гумите в завоя. Ако изключим тази презумпция, нещата добиват логика, защото според формулата радиусът на завоя (r) също участва в уравнението, а когато една кола има по-добро сцепление в завой, радиусът на завоя е по-малък, отколкото при приплъзващата (дрифтещата кола). Също така, в цялата схема не е включен и факторът време (t), през което действа центробежната сила, както и периодът на измерването й (колко секунди и в каква част от завоя се мери тази сила). Давам много прост пример - при нормално шофиране колата следва платното (или дъгата на завоя), а при спортно шофиране завоя се "сече", т.е. в самоя завой колата следва много по-полегата дъга, която съответно има много по-голям радиус (r). Ако мерим F точно в отсечката на самия завой, тя ще е по-голяма при колата, която следва точно траекторията на завоя, независимо, че самата кола ще е много по-бавна по тази траектория. Ако, обаче, мерим F непосредствено преди завоя, то силата ще е много по-голяма при "сечащата" завоя кола (но само за един много кратък момент) и след това ще падне под стойността за първата кола, независимо че втората е по-бърза в завоя.
_________________ Rider of Last Shadow
|