Дата и час: 20 Апр 2024 00:46

Time zone: Europe/Sofia [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  Страница 1 от 1
 [ 4 мнения ] 
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: 18 Апр 2014 01:16 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Накоро в едно автомобилно предаване (няма да го споменавам кое е), гледах сравнителни тестове между два автомобила от един и същи клас. Изкараха колите на писта (карани последователно от един и същи човек) и записваха данните за скоростта по цялото трасе. Вътре в колата имаше и поставен уред за измерване на страничното натоварване в завоите.

Отначало не ми направи впечатление, но после като се замислих, установих (според мен) нещо крайно невероятно. На сравнителния анализ за скоростта бе отчетено, че едната кола е по-бърза в правите, но в завоите и двете бяха с почти идентична скорост. Накрая, обаче, заявиха че едната от двете коли била по-забавна, защото страничното й ускорение било доста по-голямо от това на другата, примерно 1.23G към 1.09G. Само че се чудя, дали им е верен уреда за измерване на страничното натоварване, защото центробежната сила на едно тяло в завой се изчислява по следната формула:

Изображение

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 18 Апр 2014 12:38 
Offline
B&K Garage Customs
Аватар

E30: комби, акула и палатка
Регистриран на: 10 Яну 2013 15:23
Пол: Мъж
Мнения: 1361
1.09 към 1.23 има увеличение малко повече от 12%

Та .. според формулата ... ако V ти е примерно с 3 км/ч по-голямо .. което примерно при 100 в завой е 3% увеличение ... на квадрат идва доста повече ... и някой друг процент да пуснеш от разлика в масите .. и ето ти идентична скорост и видима разлика в центробежната сила

_________________
Рилоудер

Изображение
https://www.facebook.com/events/625976980816824/ Втора
https://www.facebook.com/events/1575118509392474/ Трета
https://www.facebook.com/events/1753119984903631/ Четвърта


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 18 Апр 2014 22:59 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Разликата в масите на автомобилите не влияят значително (според формулата), освен ако не е наистена осезаема. Примерно, разлика от 50 кг. на 1200 кг. ще даде 4%, а това не е малка разлика при сравнителен тест, където колите се подбират да са горе-долу с еднакви параметри. Останалите 8% трябва да се покрият от разлика в скоростта в завоя. Ако приемем, че скоростта на едната кола в завоя е 100 км/ч, то другата трябва да има скорост от 104 км/ч, за да надвиши страничното натоварване на първата кола с 8% по отношение на скорост. За да превиши общо с 12%, то по-бързата кола в завоя трябва и да е по-тежка с 4% (или 50 кг. в нашия пример)... което е абсолютно нелогично - хем по-тежка, хем по-бърза в завоя. По-тежката кола би имала и по-голямо накланяне на шасито в завоя (body roll), което в никакъв случай не е в полза на скоростта й в завой.

Пак според примера, даден по-горе, по-тежката кола (при еднакви скорости) би имала по-голямо странично натоварване в завоя, но само с 4% (разликата в теглата, която е линейна величина). А по-бързата кола (при еднакви тегла) би имала по-голямо странично натоварване в завоя с 8% (разликата в скоростта, която е квадратна величина).

Според мен, отговорът се крие другаде. Разглжданите коли, по презумция, имат еднакво сцепление на гумите в завоя. Ако изключим тази презумпция, нещата добиват логика, защото според формулата радиусът на завоя (r) също участва в уравнението, а когато една кола има по-добро сцепление в завой, радиусът на завоя е по-малък, отколкото при приплъзващата (дрифтещата кола). Също така, в цялата схема не е включен и факторът време (t), през което действа центробежната сила, както и периодът на измерването й (колко секунди и в каква част от завоя се мери тази сила). Давам много прост пример - при нормално шофиране колата следва платното (или дъгата на завоя), а при спортно шофиране завоя се "сече", т.е. в самоя завой колата следва много по-полегата дъга, която съответно има много по-голям радиус (r). Ако мерим F точно в отсечката на самия завой, тя ще е по-голяма при колата, която следва точно траекторията на завоя, независимо, че самата кола ще е много по-бавна по тази траектория. Ако, обаче, мерим F непосредствено преди завоя, то силата ще е много по-голяма при "сечащата" завоя кола (но само за един много кратък момент) и след това ще падне под стойността за първата кола, независимо че втората е по-бърза в завоя.

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 26 Апр 2014 23:45 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Една и съща писта, един и същи пилот, две различни коли...

http://www.wiesmann.com/en/models/gt_mf5
Weizmann MF5 GT
555 HP, 680 Nm
Сухо тегло 1470 кг.

http://www.ktm.com/x-bow.html#.U1wXblWSwrg
KTM X-BOW RR
370 HP, над 400 Nm
Сухо тегло 800 кг.

Гледайки чисто технически данни, на суха теория няма почти никакви съмнения кой ще е победител на писта с дължина 4,240 м., с 10-тина завоя, от които 3-4 с ъгъл 90 градуса. Какво става на практика, обаче?

Времена:
1. KTM X-BOW RR - 1:51:96 мин.
2. Weizmann - 1:51:30 мин.

V-max:
1. KTM X-BOW RR - 219.54 км/ч
2. Weizmann - 246.88 км/ч

Странично натоарване:
1. KTM X-BOW RR - 1.493 G
2. Weizmann - 1.399 G

А съотношението кг/к.с. е много повече в полза на KTM-a. Отделно, при него окачването позволява настройки като на пистов мотор, демек може да се настрои прецизно са каквато и да е писта...

А търси ся логиката, дебамааму... :hihi:

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  Страница 1 от 1
 [ 4 мнения ] 

Time zone: Europe/Sofia [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 9 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by Renegade