10 Апр 2014 23:24
12 Апр 2014 18:56
Renegade написа:Интересна е "еволюцията" на шперовете при БМВ.
До Е30 всичко е пластинчат шпер, с изключение на IX-чето.
При йЕ36 започват да се скумросват заради ASC-то и май само мЪ-то получава шпер, все още пластинчат, може и да бъркам, че не съм се задълбочавал в модела...
При йЕ46 вече е пълен йок, само мЪ-то получава шпер и то виско.
И всичко заради тая простотия ASC, DSC, дрън-дрън...
maggkrabar написа:някои от по-новите модели на BMW излизат не с обикновен шпер(фрикционни пластини с процент на постоянно съпротивление), а със самоблокиращ се clutch type LSD - напълно отключен с възможност за заключване 0-100% в зависимост от подадената газ, т.е. реагира на въртящ момент, а не е постоянно зацепен с някакъв процент - на пича с ладата е такъв и затова дифа му може да си работи и като отворен когато не е подал газ или е вдигнал колата във въздуха. този с фрикционните пластини е по-скоро за проходимост, а не за пърформънс защото не дава стабилност в завой или на хлъзгаво, докато clutch type LSD е за пърформънс и дава допълнителна стабилност в завоя. но цената на такъв шпер ще е доста солена
maggkrabar написа:clutch type LSD работи като съединителя, но вместо да "стяга" при пускане на педалът, затяга при настъпване на газта, или когато има спиране с помощта на двигателя - двигателна спирачка. в дифа между планетките на полуоските на двигателните колела има конструкция като на шпера на беемве с фрикционни пластини, но с пружинен механизъм натискът на пластините върху планетките се регулира 0-100% - при достатъчно голям въртящ момент(повечко газ или двигателна спирачка) механизма упражнява натиск върху пластините и те се притискат към планетките - ако си подал достатъчно газ двете планетки се блокират напълно. ако си подал по-малко газ пластините приплъзват и създават триене между планетките, или пък дифа си работи като нормален open диф. старите торсионни дифове(торсен диференциал - реагира на въртящ момент) са на същият принцип, но те не реагират на двигателна спирачка, а само на ускоряващ въртящ момент и не работят при спиране, а само при ускоряване. по-новите реагират и на двигателна спирачка, като има разлика в притискането на пластините към планетките при ускоряване и спиране, затова при тези LSD-та се обозначава и по какъв начин работят - 1.5way означава, че ако при ускоряване заключването е максимум 1(0-100%), при спиране с двигателя може да достигне до 0.5(0-50%); 2.5way означава 2(100%+100%extra - доста по-здрав е) при ускорение и 0.5(0-50%) при спиране. на моята кола е 1.5 way, но срещу $700-$800 плюс доставката може да се купи първокласен състезателен шпер 2.5way от класа на CUSCO, TRD или KAAZ. за $150 се продава ремонтен комплект, като пластините са подбрани така, че заключването на дифа да е по-бързо(по-агресивен става дифа). цитирам цените за да можете да направите разлика. такива са цените и за LSD за нисан, хонда, тойота - японските бегачки с шпер на двигателния мост
от европейските марки с подобни clutch type шперове са някои от опелите(омега, манта), такива са и задните шперове на някои аудита, ланчи, косуърди - но цените са главозамайващи от порядъка 2-3000 евро.
с clutch type LSD можеш да извлечеш максимума от сцеплението(или липсата му ) - може да работи и като напълно отворен диф - двигателните колела имат максимално сцепление, може да ускоряваш без проблем както си в завоя, а при спиране със скорости дава допълнително сцепление и задницата остава стабилна. дори да ти тръгне лошо задницата в завой(при повече газ), лесно се овладява с пускане на газта - при шпера с фрикционни пластини(BMW) като тръгне задницата дори да пуснеш газта овладяването е трудно - дифа не е отключен напълно, а при по-агресивно спиране със скорости опасността от приплъзване на двигателните колела е голяма. за дрифтове или състезания се използват clutch type LSD, а не с фрикционни пластини. Не се използват и виско-шперове(VLSD), защото те са бавни и за да сработи такъв шпер трябва да има разлика в скоростта на въртене на двигателните колела - VLSD е добро за dirt/snow/off-road каране.
по-новите спортни модели на BMW(визирам M3 и M5, но има и други) са с clutch type LSD и затова поведението им на пътя е страхотно и са много бързи, особено M3 CSL - страхотна машина. предполагам, че такива дифове могат да се намерят и пригодят за по-старите модели, но цените едва ли са по вкуса на всеки.
Маслото е специално - минерално, и трябва да се сменя често. Аз си купих Мотул от Prospeed. Май скоро трябва да правя инвестиции в ремонтен комплект или нещо като KAAZ - че моят е почнал да заключва малко трудно, а не искам да го мъча - ако се пръсне някоя от пластините и става мазало.
отдолу е схемата на шпера на мойта тойота, а на картинката е суперманияшкият KAAZ 2.5 way. вижда се каква е разликата и броят на фрикционните пластини
12 Апр 2014 19:38
12 Апр 2014 21:39
12 Апр 2014 21:46
12 Апр 2014 22:23
12 Апр 2014 22:41
15 Апр 2014 12:01
18 Апр 2014 18:40
Abarth77 написа:Чудя се защо всяка подобна тема завършва по този начин, без значение на форумното й местоположение: тотално изгубила първоначалния си замисъл и с неприятни реплики в края?
Renegade написа:Въобще не съм се объркал даже.
Спорът, в който ти "отказваш" да участваш е чисто технически и няма отношение към ничие ЕГО, поне според мен, най-малкото за да не се заблуждават хората относно ТЕХНИЧЕСКИ аспекти. Цитати на глупостите на разни "корифеи" НЕ помагат за изясняване на тези ТЕХНИЧЕСКИ факти. Нещата не опират до нечие ЕГО, поне не за мен. Можеше да ми го сринеш това мое ЕГО, с малко ТЕХНИЧЕСКА аргументация, но защо ли избра да говориш не за техника, а за ЕГО?
Къде ще пишеш и къде не, си е лично твоя работа.
18 Апр 2014 22:06