Историята започна есента на 2010 година, когато усилено си търсех кабрио. След много търсене се спрях на едно не до толкова привлекателно кабрио, но това което ме грабна в него беше липсата на каквито и да било наченки на ръжда, здрав гюрук, запазен салон и понеже исках кабрио за съботно-неделно развозване, не ми беше нужно да е с голям мотор. Та въпросната кола е 318i M40B18 92лето.
В началото мирогледа ми беше да не повтарям стари грешки. Исках да си взема Е30 без ръжда и да я поосвежа, като идеята беше за не много високобюджетен проект.
Ето я и нея как изглеждаше при закупуването:
След закупуването смених основни неща от сорта на масла, ремъци, ролки, свещи, кабели, дистрибуторна капачка, гарнитура-картер заедно с него, защото беше заваряван, кормилна рейка от Е36 - защото се беше поразтекла, и още куп други неща, за които не мога точно да се сетя.
Не мина и седмица след закупуването и обслужването, и беше вкарана за боя, и съответно смяна на цвета. Купих запазена предна маска и разните му атрибути към нея, като всичко отиде за боя. През това време Иван се помъчи върху направата на една много прилична черна хела хоум мейд. Също поизпрах салона. В този период още не бях достатъчно зомбиран и съответно нямам снимки от процеса, но ще ви покажа какво се получи няколко месеца по късно:
Малко преди Коледа колата вече беше боядисана и бях сложил някакви джанти, за да не е с бирените капачки. Естествено, имаше още доста неща за доискусуряване по нея, но вече започваше да добива вид. След още малко усиля по колата наредих разни въздуховодчета и т.н. по предната маска. Стоповете много ме дразнеха, но на онзи етап само ги лакирах. Смених петолъчките с малко по-прилични джанти. След още малко заигравка по колата започна да изглежда така:
С помощта на Митко полирахме и гайките за тея джанти:
И ето как изглеждаше на пролет 2011:
Купих си нови малките подкалничета:
И нови крепежи за предния лип:
До тук горе долу си бях осъществил желанията към колата и цяло лято имаше приятни преживявания с нея. Но есента на 2011 реших, че искам да се позанимая по сериозно с нея, и да я върна колкото се може повече към автентичния вид, да и сложа М-пакет и да добавя някоя друга екстра. Тук започна началото на големия филм, който продължава и до днес. Реших, че ще я разглобим и боядисаме из основи, и всичко ще се изпипа от-до.
Ето малко снимки от началото на подготовката, като имайте предвид, че ме болеше сърцето след снимките по горе да я разглобя:
Основната идея е колата да бъде разглобена из основи и да не остане и помен от зелената боя, както при предишното боядисване.
Купих климатик и обслужих тялото (нови уплътнения)
Нямаше изненади на обичайните места:
Един ден гледам във форума хардтоп.
Ситуацията с докарването от Бургас беше доста интересна. След кратка консултация с Иван бе решено още на същия ден (работна сряда) да отидем и да го вземем с неговата кола. И така след 2 часа тръгнахме за Бургас, без да знаем в какво приключение се вкарваме. В същото време се сещаме, за един М-тех 2 пакет (непълен), който също е в Бургас. Звъня на човека и се разбираме да товарим и него. Карахме бавно, понеже имаше мъгла почти през целия път. След няколко контролни разговора и 4-5 часа път, вече бяхме в Бургас. Срещнахме се с човека, харесахме хардтопа, и решихме да го вземем. Какво беше учудването на човека, когато разбра пъкления ни план, а именно да го натоварим на покрива на Е46цата
Прикрепихме го с подръчни материали за багажника, както се вижда от снимките, абе цигански керван
След това взехме М-тех пакета и към 12:30 си тръгнахме за София. Прибирането беше огромно приключение, и на двамата ни се спеше ужасно и карахме с 70,80км/ч, защото ни беше страх да не изпадне ценния товар, а и самият товар действаше като въздушна спирачка. Шума на вятъра, който се блъскаше в хардтопа, беше интересен. Видях по едно време, че Иван задрямва зад волана и му предложих да го сменя, той прие. Минаха 15 мин и пак се сменихме, понеже и аз не бях в кондиция
В 6 сутринта пристигнахме, разтоварихме багажа и го качихме в нас (5тия етаж). Иван си тръгна, понеже след 2 часа беше на работа.
Ето малко от обработката на багажника:
В краката на шофьора ситуацията е следната:
В кухините на задните прозорци също нямаше никакви неприятни изненади:
И малко от обработката на предницата, коша и вътре в купето:
тук се вижда избитите заготовки за тръбите на климатика:
това са дупките за оттичане на конденза от тялото на климатика в купето
това е предната престилка след песъкоструйка:
на следващите 2 снимки личи тупаното е нанесено до там както е било
Реших да поосвежа малко салона, да сложа подглавници на задната седалка и съответно М-тех 2 волан:
чисто нови стелчици оригинал:
кожите за скоростния лост и ръчната са подарък от Иван:
М пакета се събра с доста зор. Купих пакет за купе, но понеже М-техник праговете за кабрио са различни ги купих нови. Освен това купих нова предната броня. Нови купих и всички крепежи за пакета. Предната престилка се изжули до пластмаса и изглежда много добре. Ето снимки на детайлите от пакета и от обработката на престилката:
След обработката на купето дойде време за една хубава боица на коша, вътрешността на колата и багажника:
След това дойде ред да понаредим така жестоко оголеното купе:
Това са тампончетата държащи климатичния радиатор:
Това е ситуацията в кухините за задните прозорци:
Малко снимчици след като изкарахме всички детайли по колата, пакета и купето от камерата
Реших, че огледалата ще седят най-добре, ако не са целите в цвета на колата, а стойките им ги оставих небоядисани:
Ето с какъв препарат пръсках кухините след боядисването:
Набавил съм и едни интересни джантички:
Освен това съм приготвил и една прилична черна хеличка оригинал:
Тук се вижда и една друга екстричка, която мисля да монтирам (чистачки на фаровете):
И едни прилични халогенчета, за да запазят добрата оптика отпред:
Приготвил съм и една много приятна коричка около инструментите в багажника:
Стопчетата ще са тези:
Малко бордче:
Специални благодарности на колегата NaKi4, който беше така мил да ми подари кабела до датчика.
Ето го и него:
Много големи благодарности на мойта дружка Иван, който помогна с купуването на тези прекрасни пружинки H&R 30mm:
Миналата пролет бях поръчал шадоу лайн лайсните под прозорците нови и една от тях така и не дойде. След толкова много чакане, най-накрая бе доставена, за което благодаря много на Камен. Ето я и последната лайсна която завършва шадоу лайн пакета:
Тези пружинки нямаше как да минат без нови Билщайни Б8:
На този етап от колата Ванката удари едно рамо и въпросната събота отхвърлихме доста работа.
Пакета е по колата, наредихме всякакви дреболийки от сорта на плафончета, корички, лайснички.
Следващата стъпка е да се пуска мотора и да се слага новото окачване.
Съжалявам за малкото снимки и снимани с телефон, но след като Иван беше само за един ден трябваше да се отхвърля работа.
Следващия етап от колата беше пак с помощта на Иван в продължение на 4 дни. След като миналия уикенд всичко по екстериора беше изпасвано, някои неща бяха свалени от колата продължихме усилено да редим. Въпросната седмица си купих климатик и с Иван го свалихме сами от колата донор. Инсталацията на климатика сме я запазили непокътната. След доста мъки всичко беше наредено както при донора, което включва и редене на пинове в бушониерата. Този процес с кабелите ще го покажа в друга тема. Освен нареждането на инсталацията на климатика, се позаиграхме да нащракаме и инсталацията на чистачките на фаровете. Всички тези снопове с доста игра ги намотахме с текстилно изолиращо тиксо. След като всички снопове бяха наредени по колата, се занимахме с предното окачване и поставянето на мокета и климатичното тяло. Предните макферсони и щитове минаха на боя, след което наредихме билщайните и тъй като не се сетих да взема от Камен инструмента за стягане на гайките, трябваше да правим друг. По предните макферсони сменихме амортесьорите, пружините, гумените подложки отгоре и отдолу на пружините, опорите и дискове с наклатки и датчик. Имаше и заигравка със спирачните апарати - раздвижване, мазане на водачите и освежаване. Сменихме и тампоните и държачите на предната стабилизираща щанга. Мокета влезе безпроблемно. По тялото на климатика голямата игра не беше с монтирането в купето, а по скоро с разглобяването и изчистването му. Налепихме нови дунапренчета на клапите и голямото уплътнение между климатичното тяло и таблото. След като монтирах перката на климатика на новия радиатор BEHR, ми се стори че изглежда сива и захабена, но докато я гледах на оная кола си виках тая перка е уникална, но новото си е ново. Сложих и ново резисторче за степените на перката.
Следва редене на задното окачване и накрая ще сложим мотора и салона.
Ето обещания снимков материал:
На следващ етап понаредих инсталации, всичко да мине както трябва. Сложих таблото и накачих жилата на парното. Сложих и борда, инсталацията на който прихванах на стандартните опашки вътре в таблото. Ако реша да го свалям ще е със сваляне на таблото.
В следващ етап наредих всичко по ел. инсталацията, като най-голямата разправия беше с климата и с измиването на фаровете. Наредих салон табло и почти всичко от вътре освен кори на врати и задни. Имаше доста дребни изненадки и щипчици тук там. Едно оборотно воланче колкото да я пребутваме. Освен това обслужихме малко мотора. По мотора смених ремъци ангренажен и обслужващи, маслена помпа с цедка, тръбичка за мазане на вала, водните маркучи и някои от вакумите, разни гарнитурки тук там е - капак клапани, при помпата и капаците и тези на картерите, разни водни изходи, о пръстенчета, семерините на к вал, водна помпа, виско, д. капачка и разни дреболии които няма да описвам. Железния капак на ангренажа ми на през песъкоструй и доби много приятен вид в цвета на колата.
Дойде ред и на ск. кутия. По нея смених трите семерина, двете пробки че бяха спекли и масло, естествено нов съединител, а като бонус дойде и един чисто нов оригинален маховик на дора цена. Тези дни събрахме цялата тази конфигурация и днес Е30чицата вече има сърце въпреки че още няма пулс.
Показвам и малко снимков материал. Извинявам се че не съм снимал повече, но ми беше мерак и то в еуфорията не се сещаш:
Взех и едно "пластмасово" ЦД:
По мотора имаше дреболии за понареждане:
Да покажа и РЗ-а вече на колата:
Малко поправка на спирачните апарати по съвет от Камен и сега изглеждат така:
Свалихме и задния мост за малко рециклиране. Приготвил съм тампони за моста, тампони за носачите, тампон на дифа, жила на ръчната, дискове, накладки, датчик за накладките, накладки на ръчната, маркучета, пружинки за наклатките на ръчната и механизъмчетата, масълце за дифа и малко крепежчета. На снимките съм поизмил цялата конструкция, но след това последва доста по детайлно изчистване след като поразглобихме. Правя сметка утре-другиден да го събера и ще го снимам обслужен.
Ето и малко чаркалаци които не бях монтирал още:
Изрових един стар архив който съм забравил да кача. Тва е моста след песъкоструй и грунд и боя:
Антифриз взех Хепу, спирачна течност Феродо:
И малко дреболийки:
Понаредих я, но снимките не са от преди някоклко седмици и има още наредени неща по колата:
Понеже за трансплантацията на климатика бях накупувал всички дифузьори за пред и зад радиатора за клима и единственото, което не беше точно беше че маската ми е без втора дупка, това вече ще бъде поправено. Намерих много добра маска и сега чака ред за боя:
Освен това си набавих и много добър консервант с който ще напръскам отдолу колата:
Това е колата с хардтоп и понаредена вече:
Благодарности на Иван, който сдоби и двама ни с чисто нови амортесьорчета за капака на гюрука:
Следваата стъпка беше да направя проба със РСите. Естествено имам желание за 16ки 9J, но и тези са задоволителни за сега.
Ето и снимките:
Сложих и кожена ръчна с кожен маншон :
Смених и генерацията и сега вече е с двуцевка:
Дойде ред и на РСите да се полират и ето резултата:
И малко снимки на колата в по завършен вид:
Вместо да сменям шарнири, които бях пропуснал да купя преди това смених целите носачи:
Това лято ходих на море с 30ката:
Дойде ред и на кожения салон, който стана готов малко преди Националната Е30 Сбирка на Калояново:
СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ!!! (наистина имам още идеи)