Ясно е, че е крайно време да се обърне внимание на силовия агрегат, който е особено силен в моя случай. Втора година карам 100 (или колкото там са останали) коня кола с иначе прилично окачване и спирачна система. Грам не съжалявам, че започнах от тези неща поради следните причини:
- Започвайки проекта бях тотално неграмотен в основните принципи на автомобилното устройство. Не, че сега съм особено напреднал, но поне отлепих малко от дъното.
- Бях тотално незапознат със спецификите на е30 и най-вече не се бях возил/карал добра 30ка. Като се замисля все още не съм се возил в 30ка различна от моята и ще трябва и това да променя.
- Противно на първоначалното ми очакване е много по-добре да имам бавно-ускоряваща кола с добро пътно поведение от колкото обратното.
- В текуща си вид автомобилът не се усеща като проект в развитие, а като една прилично поддържана стокова 16ка. Колата е удобна за път (естествено твърдостта на возията е почти на границата на търпимото, но не изморява и не тормози прекалено никой) и надеждна което в моментa ми е доста важно за да мога да си позволя да я карам. Това което ме кефи най-много е че нямам никакви притеснения да си возя семейството - все пак седана е за това
- Най-важното което изобщо не съм и допускал е, че след като покарах колата в този и вид окончателно се отказах от първоначалното ми желание за 6 цилиндъра. Баланса на колата дори в този и вид е напред, а нещото което най-много ми харесва е, че е лека и нямам никакво желание да и добавя още 100кг отпред.
Та става ясно на къде отиват нещата - запазване на м40-ковия блок и градене на засилен м42 върху него. Идеята ме печели много и с факта, че ще запазя блока и до голяма степен автентичността на колата. От както взех решението изпитвам известно недоволство, че няма да се радвам на м20, който продължава да ми е любимия 6-так, но въпреки това мисля, че това е по-правилния път за този автомобил. Бих избрал м20 за кабрио/комби но за седана избора е засилен 4-цилиндров бейби М3
Решението беше взето може би около месец след минало-годишната сбирка и първото ми каране на писта. След това започна оглеждане за цял и работещ м42 на ниска цена и нужните части за строук.
Време за малко снинки на скрапа с който неминуемо се затрупах (ще ме прощавате за отвратителното качество, ама от Сони телефон - толкоз):
Колянов вал от M47TU - 90мм ход + маховик 6,3кг:
Не след дълго изпадна и прилична оферта за цял ИС, който така и не чух работещ:
Изваден, натоварен и разкостен:
Завидното му състояние си личи още от грижливо завития с рапидки мунинг капак на клапаните:
Половината резби за капака са скъсани:
Хубавото е че вътре нещата които ще ми трябват са в прилично състояние:
Венец ще трябва да се търси..
Силикона не е жален - чак в буталния болт се е наврял:
Една бърза проба със 90мм вал и бутало м54б25. Свръх ход ~0,6мм:
Главата беше разкопчана и грижливо измита и се паркира на бюрото вкъщи - голям кеф:
Последваха нагледни експерименти с по-големи клапани:
Подготовка на касети за разпределителни валове от м52:
За 90mm-ия колянов вал схемата с фланеца за пистовия ремък, и въртенето на масленота помпа е пъти по-голям филм спрямо 88мм вал от 136кс M47:
От пред е по-къс и липсва двуграна за помпата - тя се върти със зъбака отзад:
Решението беше да стана стругар по празниците. Много се изкефих и съм доволен от резултата на първия ми сравнително сложен детайл:
Коляновия вал премина олекотяване и му предстои баланс:
Вала + мунинг фланеца. Допъкнително ще се сложи шпонка която засича вала към фланеца и към зъбака:
Общо взето до тук стигна проекта в изчакване на малко по-добри времена от към свободно време и финанси. Отделно нямам окончателно решение дали да остана на 84мм бутала или да стържа както и какво точно да се случи с газоразпределението.
Целта е високо-оборотен мотор. Именно за това мисля за максимално големи клапани, леки повдигачи които най-добре да са твърди. Ще търся вариант с максимално дълга биела. Не знам до колко негативно ще се отрази значителния овър-строук на високите обороти - негативните фактори които аз знам са повишена линейна скорост на буталото и недостатъчна площа за големи клапани. Крайно време беше да споделя какви съм ги забъркал и да чуя мнения от хора с опит преди да продължа. Определено това което съм захванал надхвърля техническите ми познания към момента, но съм решен да наваксам и да действам методично.
Та очаквам коментари всякакви.