Дата и час: 28 Мар 2024 13:17

Time zone: Europe/Sofia




Напиши нова тема Отговори на тема  Страница 4 от 5
 [ 44 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Re: Микрометри
МнениеПубликувано на: 08 Яну 2018 18:58 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Днес отделих малко време на серия 345-185. :D

Прикачени файлове:
IMG_2758.jpg
IMG_2758.jpg [ 268.55 KiB | Прегледано 8144 пъти ]


Не ми беше ясно защо са го направили толкова масивен отдолу. То, по-принцип, така е удобно за стабилно хващане, но ми се виждаше малко прекалено. Отделно самия долен корпус беше прекалено дълъг и масивен дори за 3 бр. LR1 батерии.

Нещата ми се изясниха след като попаднах на тази снимка от официалния сайт на Митутойо за по-новата 345-та серия:

Прикачени файлове:
inside micrometer 5-30.jpg
inside micrometer 5-30.jpg [ 19.88 KiB | Прегледано 8144 пъти ]


Ползва се стяга за самия микрометър, за да се направи прецизно измерване. Затова е и масивната долна част на микрометъра, за да се захваща в стяга и да не мърда.

След това калибрирах микрометъра. Бих искал да споделя, че е чисто удоволствие да се занимава човек с 293-та серия. Това е серия с безупречна репутация и отзиви и може би няма по-подходяща от нея (на човешки цени, защото изключваме модерните серии на Митутойо, които започват от 700 йоро за микрометър) за контролен пакет микрометри:

Калибър 5 мм. за вътрешен микрометър:
Прикачени файлове:
IMG_2762.jpg
IMG_2762.jpg [ 127.46 KiB | Прегледано 8144 пъти ]


След калибриране:
Прикачени файлове:
IMG_2755.jpg
IMG_2755.jpg [ 249.34 KiB | Прегледано 8144 пъти ]
Прикачени файлове:
IMG_2756.jpg
IMG_2756.jpg [ 225.24 KiB | Прегледано 8144 пъти ]
Прикачени файлове:
IMG_2757.jpg
IMG_2757.jpg [ 282.04 KiB | Прегледано 8144 пъти ]

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Микрометри
МнениеПубликувано на: 09 Яну 2018 07:43 
Offline
Dr.Tempomat
Аватар

E30: '90 Touring, '92 Convertible
Местоположение: Плевен
Регистриран на: 30 Дек 2012 09:04
Пол: Мъж
Мнения: 664
Прекрасни уреди! Сигурен съм, че е истинско удоволствие човек да ги има и да работи с тях. :clap:
Някой по-голям вътромер, като за мерене на цилиндри в блокова на м20 не си ли предвидил в бюджета :hihi:

_________________
Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Микрометри
МнениеПубликувано на: 09 Яну 2018 12:59 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
За вътромер все още не бях мислил, благодаря, че ме подсети. :hihi:

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Микрометри
МнениеПубликувано на: 09 Яну 2018 21:47 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
Новите попълнения... :hihi:

Митутойо 293-та серия, 75-100 мм. (контролния пакет от микрометри вече е пълен):

Прикачени файлове:
IMG_2766.jpg
IMG_2766.jpg [ 410.88 KiB | Прегледано 8110 пъти ]
Прикачени файлове:
IMG_2767.jpg
IMG_2767.jpg [ 381.55 KiB | Прегледано 8110 пъти ]
Прикачени файлове:
IMG_2768.jpg
IMG_2768.jpg [ 454.8 KiB | Прегледано 8110 пъти ]
Прикачени файлове:
IMG_2769.jpg
IMG_2769.jpg [ 520.62 KiB | Прегледано 8110 пъти ]
Прикачени файлове:
IMG_2770.jpg
IMG_2770.jpg [ 503.52 KiB | Прегледано 8110 пъти ]


И един индикаторен микрометър, 510-та серия, изключително рядък! Продавачът даже не знаеше какво продава... взех го за жълти стотинки.

Прикачени файлове:
IMG_2763.jpg
IMG_2763.jpg [ 377.51 KiB | Прегледано 8110 пъти ]
Прикачени файлове:
IMG_2764.jpg
IMG_2764.jpg [ 462.65 KiB | Прегледано 8110 пъти ]
Прикачени файлове:
IMG_2765.jpg
IMG_2765.jpg [ 531.57 KiB | Прегледано 8110 пъти ]
Прикачени файлове:
IMG_2771.jpg
IMG_2771.jpg [ 289.39 KiB | Прегледано 8110 пъти ]


Последва калибриране:

Прикачени файлове:
IMG_2780.jpg
IMG_2780.jpg [ 270.17 KiB | Прегледано 8110 пъти ]
Прикачени файлове:
IMG_2782.jpg
IMG_2782.jpg [ 254.95 KiB | Прегледано 8110 пъти ]


Ето защо е ценен (направо безценен) този микрометър. Работил бутален болт от БМВ (не помня вече от какъв мотор), замерен в периферията:

Прикачени файлове:
IMG_2783.jpg
IMG_2783.jpg [ 245.27 KiB | Прегледано 8110 пъти ]
Прикачени файлове:
IMG_2786.jpg
IMG_2786.jpg [ 206.01 KiB | Прегледано 8110 пъти ]


Вижда се, че буталния болт има отклонение от номинала в размер от 4 микрона в краищата (където лагерува с буталото).

Премерваме и средата на болта:

Прикачени файлове:
IMG_2787.jpg
IMG_2787.jpg [ 237.2 KiB | Прегледано 8110 пъти ]
Прикачени файлове:
IMG_2788.jpg
IMG_2788.jpg [ 305.43 KiB | Прегледано 8110 пъти ]


И тук лъсва грозната истина - почти 8 микрона отклонение от номиналните 22 мм.

Т.е. подобни бутални болтове са за кофата, както и биелите, в които са били монтирани. Защото за да го извади човек този болт от биелата, би трябвало един от по-дебелите му краища да премине през втулката на биелата, демек, отклонението на втулката е по-голямо от 4 микрона, поне с още 3 микрона, за да може въобще да се промуши болта през втулката на биелата. Т.е. в най-добрия случай отклонението е 7-8 микрона между НОМИНАЛА на втулката на биелата и болта, което е в горния край на допуска.

Обаче, моя опит показва, че масово втулките показват износване от около 5 микрона в плюс (и то това при много добри втулки на биелите, иначе може да стигне и 1 стотна). И като съберем отклонението от минимум 7-8 микрона с още едни 5 микрона и работата се насира, защото излизаме от горната граница на допуска, която е 8 микрона.

И после защо се е разтропал мотора, като сме го събрали с "читави", БМВ-ски части... :hihi:
Читави, читави, колко да са читави, като не са мерени...?

П.С. Другото основно предимство на този микрометър е, че може да мери овалност. По принцип и с другите микрометри става, но е доста по-трудно и не може да се разчита на точни показания. При 510 серия меренето на овалност е детска игра - просто завъртате детайла и той показва отклонението.

При показаните бутални болтове овалността е около 1 микрон и в краищата, и в центъра, което е в допустимите граници.

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Микрометри
МнениеПубликувано на: 09 Яну 2018 23:18 
Offline

E30: 1987 318I M10B18
Местоположение: Търговище
Регистриран на: 27 Май 2013 19:01
Пол: Мъж
Мнения: 912
Точно са си по дебели с 4 хилядни в края, погледни хубаво показанията на уреда. При положение, че в средата отклонението е 8 хилядни, смяташ ли, че втулката, която е от по-мекият материал не е износена и тя? Ето това им е на втулките! Моторите на БМВ, са с плаващи бутални болтове, тоест са подвижни, чети лагеруващи и в буталото и във втулката на мотовилката. Камен е по-наясно с точните монтажни хлабини, той ще каже какви са допуските при НОВИ детайли. Аз искам само да вмъкна, че при друг двигател, не БМВ, но с аналогична конструкция и плаващи бутални болтове, пак 22 мм бутален болт, допуските за нови детайли са 2 до 4. Нищо ново под слънцето.

ПП - мнението ми малко увисна, имаше над моето едно, на което това мое мнение се явява отговор, ама то малко изчезна :D


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Микрометри
МнениеПубликувано на: 09 Яну 2018 23:51 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
И, естествено, трябва да се сравнят резултатите с друг прецизен уред, за да сте сигурни:
а) че уредите са калибрирани и работят коректно
б) че измерването е потвърдено и от втори уред

Размери в краищата:

Прикачени файлове:
IMG_2789.jpg
IMG_2789.jpg [ 238.1 KiB | Прегледано 8101 пъти ]
Прикачени файлове:
IMG_2790.jpg
IMG_2790.jpg [ 281.03 KiB | Прегледано 8101 пъти ]


Размер в средата:

Прикачени файлове:
IMG_2791.jpg
IMG_2791.jpg [ 298.22 KiB | Прегледано 8101 пъти ]
Прикачени файлове:
IMG_2792.jpg
IMG_2792.jpg [ 291.79 KiB | Прегледано 8101 пъти ]


Колекцията към момента. :hihi:

Прикачени файлове:
IMG_2793.jpg
IMG_2793.jpg [ 361.74 KiB | Прегледано 8101 пъти ]

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Микрометри
МнениеПубликувано на: 10 Яну 2018 00:16 
Offline

E30: 1987 318I M10B18
Местоположение: Търговище
Регистриран на: 27 Май 2013 19:01
Пол: Мъж
Мнения: 912
A така :thumbsup:


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Микрометри
МнениеПубликувано на: 10 Яну 2018 00:37 
Offline
Млад ТЕХНИК
Аватар

E30: 4 цилиндрови :}
Местоположение: София
Регистриран на: 27 Сеп 2012 09:11
Пол: Мъж
Мнения: 1192
Имаш проблем с пантата на дясната вратичка :thumbsup:


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Микрометри
МнениеПубликувано на: 10 Яну 2018 01:07 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
IvanB написа:
Имаш проблем с пантата на дясната вратичка :thumbsup:

Знам, благодаря! :thumbsup:
Ще видя кога ще го оправям тоя проблем, че нещо нямам ентусиазъм за него. :hihi:

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Микрометри
МнениеПубликувано на: 10 Яну 2018 01:38 
Offline
Toruk Makto
Аватар

E30: 324td
Местоположение: София
Регистриран на: 25 Сеп 2012 20:44
Мнения: 5022
michev написа:
Точно са си по дебели с 4 хилядни в края, погледни хубаво показанията на уреда. При положение, че в средата отклонението е 8 хилядни, смяташ ли, че втулката, която е от по-мекият материал не е износена и тя? Ето това им е на втулките! Моторите на БМВ, са с плаващи бутални болтове, тоест са подвижни, чети лагеруващи и в буталото и във втулката на мотовилката. Камен е по-наясно с точните монтажни хлабини, той ще каже какви са допуските при НОВИ детайли. Аз искам само да вмъкна, че при друг двигател, не БМВ, но с аналогична конструкция и плаващи бутални болтове, пак 22 мм бутален болт, допуските за нови детайли са 2 до 4. Нищо ново под слънцето.

ПП - мнението ми малко увисна, имаше над моето едно, на което това мое мнение се явява отговор, ама то малко изчезна :D

Не знам каква дискусия се провела междувременно (изпуснал съм я), но трябва да уточним нещо.
Износването на показания бутален болт е извън допустимите граници, но е нормално, ако се сравнява средата на болта с краищата му.
Обяснението е много просто - втулката на биелата е от месингова сплав с високо съдържание на мед, което я прави много по-твърда от каквато и да е алуминиева сплав, от която е направено буталото. Оттук и идва по-голямото износване на буталния болт в средата, т.е. там, където лагерува с втулката на биелата.
В този смисъл, винаги може да се очаква, че средата на буталния болт ще е по-износена, но важното е всички износвания да са в допустими граници (8 микрона), иначе става много рисково, особено ако мотора ще се върти на високи обороти.
Ако мотора ще ходи до заводските 6400 оборота, мога да кажа, че и една стотна луфт няма да е проблем. Но както съм споменал по-горе, допуските и луфтовете се определят от оборотите на мотора и колкото повече са те, толкова повече се увеличават изискванията към допуските (трябва да са по-малки).
Аз, примерно, ще гоня допуски от 3 микрона, за да развъртя мотора до 8000 оборота безопасно. Мисля, че това дава някакъв смисъл на темата за нормалния четящ ентусиаст. Ако мотора се върти до 6400 оборота, 1-1.2 стотни допуск няма да е проблем.
По-просто няма как да го обясня.
Ай, наздраве! :chug: :hihi:

_________________
Rider of Last Shadow

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  Страница 4 от 5
 [ 44 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5  Следваща

Time zone: Europe/Sofia


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by Renegade