Радвам се, че е станало занимателно. Доста подробности пропускам, но мога да ги разкажа при подходящ повод и на живо
Хайде тогава още една порция снимки с история.
Всеки от нас има някаква представа как изглежда и се представя бленуваната трийска в мечтите му. Едни гонят модерно тунинг излъчване, други искат т.нар. слийпър, трети екстремни крила и бодикитове, четвърти просто искат лъскава заводска е30. В моите представи живееше черен хром-модел двоен стоп, възможно най-смъкнат (от доста ранна младост имам слабости към лоу-райдър сцената), с приличен двигател, плътен басов звук от ауспуха, но не шумен. Ясно ми беше, че черната няма да я сполети тая участ, поне не и скоро, затова пъхнах черната мечта в менталния гараж и обърнах взор към белия лебед (майка ми я кръсти така и всички някак го възприеха). По принцип винаги допреди това съм изпитвал отвращение към белите коли, ама истинска погнуса. По ирония на съдбата си купих бяла кола ... приятелите ме питат няма ли да я боядисам и нея. Еми не, много ми харесва бяла е-трийска по някакъв извратен начин, сигурно щото е моята бяла трийска
. След като се спогодих със себе си, че ще стои бяла, трябваше да знам накъде ще натискам като визия, какво окачване и най-вече в какъв ред да подпукам ремонтите. За двигателя имах съвсем ясна представа - първо хубав ремонт, отстраняване на всички проблеми, които намеря с него, след това елиминиране на проблеми с окачване и корозия, евентуално интериор и чак след това евентуалната турбо конверсия. Разбира се, реших да започна ремонтите с двигателя.
Първото нещо, което направих, беше да елиминирам G-Kat устройството и да купя чисто ново гофре за да стабилизирам празния ход. Преди да започна смяна на ремък и обтегач, реших да поправя датчика на температурата, за да знам дали виското и водната помпа си вършат работата. Както може да се очаква - виско фира. Малко пари и няколко часа по-късно беше закупено ново и се прокраднах при един приятел, който има сервиз (ще го наричам г-н М за да избегна рекламата), и е доста на ти с м20ките. Даде ми бърз урок по смяна на ремък и обтегач, сменихме ги, настроих си клапаните, източихме маслото и сменихме филтъра, нови свещи, нов палец просто защото имах един останал неизползван от м40-ката (взаимозаменяеми са ако някой се е чудил случайно). Нямам снимки от тогава, достатъчно тривиална процедура е. После смених въздушен и бензинов филтър просто да ми е мирна главата. Като сменях гофрето, бях забелязал, че има малко бензин във входящия колектор и беше идеалното време да погледна и това - оказа се заминал бензинов регулатор, хвърляше бензин през маркучето си за вакуум. Г-н М ме снабди с чудесен изполван регулатор за 0 лева и ми предложи да сложим дюзите в ултразвукова вана, като ми подари и 6 резервни дюзи
. Засега м20-ката беше чук.
Времето беше сухо и приятно, не много топло - идеално за работа по купето. Защо не? Изтърбуших салона и се изправих за пръв път лице в лице с реалното състояние на купето. Освен изброените в горното мнение ръжди видях следното - някога колата е била кърпена в краката на шофьора и пасажера (не можех да намеря снимки за съжаление), сравнително малки дупки са били като са били заварени с дебела ламарина и грозни дебели заварки с цял шев. Добрата страна беше, че бяха намазани обилно с въпросната восъчна паста или там каквото е и не бяха мръднали, просто бяха почернели и грозни. Голяма работа, не държа на естетиката на пода. После разкрих подобна заварка на мястото на заготовката за тръбите на климатика, до отделението за акумулатор в двигателния отсек - може да се види на една от снимките от предния пост. Всички заварки бяха в добро здраве, само се налагаше на едната да се поднови покритието откъм пода. Имаше и повърхностна ръжда на захвата за педала на газта (да се неначуди човек
). А да - имаше доста пясък, тъй като колата явно е била ползвана като зимна кола, те и екстрите и са на такава, особено плътните бъбреци
.
Махнах и уплътнението на багажника да се заема с ръба, който го държи, осветлението на номера и онази мегагрозна интервенция с болта. Погледах, погледах, реших, че за тая работа трябва пясъкоструй. Речено-сторено!
За жалост компресора ни нямаше достатъчно дебит за тази дюза, та минахме на друго решение:
Сещате ли се за старата реклама на бленд-а-мед
:
След като пробния запуск протече добре, донесох от бургаския плаж черен пясък; който е идвал и го е виждал знае за какво говоря - за другите: на бургаския плаж има едно място с черен пясък, който е много фин и има желязо в него. Надянах защитното облекло (трябва да видя дали баща ми няма снимки от тоя процес) и след няколко потни часа стигнах до тук:
Баща ми като квалифициран електро-инженер се е заел да сваля аудио-шмунинга, който включваше полу-запоени кабели без изолация + тиксо (да, обикновен прозрачен СКОЧ
). Аз на снимката се бях заел с по-проблемните места:
Ето и резултата, преди боядисването (след боя нямам снимки... изобщо доста непълна документация водя за което се извинявам):
Ако се вгледате в долния край, захвата на задната броня е изгнил в доста странна форма. В момента ръждата е спряна и метала е запечетан в мазна среда в очакване да си подобря уменията на заварчик. Тези деликатни места не възнамерявам да ги поверя на никой друг освен мен. Такива имаше под силовия кабел на акумолатора, на снадката между десния праг и десния заден подкалник и на ето тази снимка се вижда още едно място:
И стигаме до единственото заваряне, което се наложи засега по колата:
Това е технологичния отвор зад шофьора. Бил е поправян някога, но много неуспешно, следите от оптиа за ремонт си личат ясно. Ето как изглеждаше след кратка среща с отвертката (отдолу нагоре, и да, това е слънцето):
Няма нужда да казвам, че го запознах с моя приятел бургаския рапър Др. Флекс:
Ето как го представих и на колегата му, другия технологичен отвор зад пасажера (той беше в съвсем начален стадий, но не ми се рискуваше):
Близък план:
При изрязването на тези места внимавах изключително много да не скълцам повече от необходимото. Тук е момента да попитам хората, които са имали опит с това. На горната снимка се виждат ясно на пръв поглед повърхностни ръжди по ъгъла на пода, които разбира се минах с пясъкоструя, после обработих и запечатих с ръждепревантивни химикали и бои. Отдолу не можах да открия следи от корозия, внимателно огледах. Въпросът ми е: Дали гуменото покритие на пода не е направило т.нар. "джоб" и макар отвън да изглежда наред, отдолу ръждата да яде подло и тихо? Като ги чоплих отвътре бяха уж повърхностни само... все пак какво мислят патилите? Събирам мнения преди да сваля заводското покритие, което както знаем, не можем да възстановим както и да се стараем.
Бърз телефонен разговор с един познат и бях насочен към реномиран тенекеджия (не притежавам собствено телоподаващо все още):
Човека много хареса колата и каза, че ще я направи както аз искам, дадох инструкции (само заварка, аз исках да си я обработя) и на следващия ден бях готов. Резултатът беше повече от задоволителен и мисля ако пак ми се наложи да ползвам услугите на същия човек. Както се сещате нямам снимки на процеса на обработката, но ето какво направих: изшкурих метала с груба шкурка докато ми излязоха мазоли, намазах с ръждепреобразувател, боя hammerite 4 пласта, като всеки беше чакан да засъхне и минат леко с шкурка 600, след това шагрен нанесен с въздух под налягане. Отвън и отвътре
. Никак не е красиво, но знам, че ще издържи дълго време. Захватът на педала на газта беше изпясъкоструен, обработен и боядисан по подобен начин, както и всички повърхностни ръждички които видях. Сглобих колата и сложих някои неща, които бях акумулирал през зимата. Например 14"ББС , 2 джанти от които се оказаха криви, едната отвъд точката на спасението. Все пак ги бях взел почти без пари и не се впечатлих много - сложих правите отзад, отпред метнах предните на Голфчето и - holy Batman off-raod car:
Една от любимите ми снимки, не знам защо:
Междувременно бях оправил много от малките проблемчета на колата - ръчната (чиито части буквално изпаднаха след като махнах диска), подмених наводнения фар с резервен, който имах останал от черната (тя е с чисто нови
), сложих "отворени" бъбреци да се охлажда по-добре, подмених осветлението на задния номер, че се разпадна в ръцете ми, сложих нов 75Ah акумулатор и други подобни. Сложих предната броня от черната кола, имах план. Задната броня беше малко по-сложна: на страниците беше останал само никела с някакви люспести останки от ръжда
. Имах една с изгнила и огъната централна част, но със здрави страници, та сглобих една задна броня криво ляво и я пляснах. Имах план както казах. Тръгнах за София.
В Софето се срещнах с Емо (пише се Изрода в един друг БМВ форум) и спазарих бартер на броните и пари за броните от ето тази кола (бившата на Весо - doctoragsxr във въпросния друг форум):
Дано никой от тях няма против да поствам тези снимки, защото изненадващо нямам снимка на моята кола с тях... Ако кажат ги свалям.
Малко след това ми се наложи да пътувам посред нощ по спешност към Бургас. По време на това пътуване излязоха някои проблеми с колата - давене, прекъсване, никаква реакция след подаване на газ и други такива дразнещи работи. Стигнах някак си и за известно време оставих колата там, имах други проблеми на главата. Превъртаме до деня, в който имах време за нея. Реших че имам проблем или с датчици, или с ДМЕ, или с дебиломер. Закупих от друг познат от друг БМВ форум цяла инсталация за ранна ЕТА (кабели, датчици, ламбда сонда, ДМЕ с чип и други неща) и започнах подмяната на нещата едно по едно. Смених ламбдата, ДМЕ-то, инсталацията и след всеки път ставаше мааалко по-добре. Но не съвсем, все още плюеше бензин, прекъсваше, замисляше се при подаване на газ. Допитах се до г-н М и той ме посъветва да свалим главата, така или иначе е на много километри мотора, поне профилактичен ремонт, дори да не е от това. Съгласих се, уговорихме ден да му заемам работилницата и я вкарахме в бокса. Разкачих всичко, свалих каквото можеше да се свали, махнахме капака на главата, готови да развиваме. Носи г-н М големия динамометричен ключ, връчва ми го "на развивай". Заемам бойна поза, подготвям се за голямо напъване, напъвам и ... падам по очи върху мотора. 6 болта стегнати на ръка, другите как да е. Гарнитура фира, замалко да смеси онези несъвместимите течности
. Освен това след като разглобих главата под зоркия поглед на г-н М, се оказа 2 клапана задна, единия от които доста крив. В последвалото разследване решихме, че бат немец е отделил главата, видял е положението, пуснал я е отгоре, постегнал е някой и друг болт и е пуснал обявата. Поне навреме отворихме. Ето снимки:
Главата след почистване, шлайф ( 0,08 ), нови водачи и напасване на клапаните. Изрично поръчах аз да си закопчая клапаните, сложих си предварително купените гумички:
Изпускателните клапани на етажерката:
Главата с чисто нови гарнитури навсякъде, готова за монтаж:
Тук искам да благодаря на г-н М, с неговите напътствия разглобих всичко без помощта на чук, следователно без да подбия прът или нещо такова. На всеки трийскаджия пожелавам по един такъв капацитет на разположение
Тъй... последва слагане на главата и палене - работеше чудесно. Загасихме да притегнем маркуча на отоплението на дросела (бях забравил да стегна, само го бях сложил
) и при следвашото палене - бедствие! Черен дим от ауспуха, кашля и се дави, ужас... изкарахме я от работилницата да не преча на хората да си вършат работата и заех позата на мислителя. Сменях термо превключвател, друг дебитомер слагах, настройвахме настоящия дебитомер - съвсем малък успех имахме. Все пак имаше богата смес и се давеше на "високите" обороти (за този мотор 3700 оборота са високи). Проверих компресията - перфект навсякъде. Смених модула на управление на автоматичния смукач (известен като моторче за празен ход) и почти се оправи - само на загрял мотор правеше богата смес. Обаче бях изчерпан откъм идеи.
Тук на помощ дойде брат ми (почти тотален лаик на тема автомобили) и ми подхвърли да си махна катализатора. Идеше ми да се закопая от срам - как няма да ми дойде на акъла тоя фундамент на тюнинга? Едвам изчаках да свършим смяната и да дойде другия ден и се залетях в сервиза за ауспуси препоръчан ми от почитател на Опелите. Дадоха ми 35 лева, сложиха ми тръба, сядам да паля - греда брат. Върти и не пали и тва е ... 3 мин така. Викам си "бе мотроник 1.0 с две ламбди няма ако ще бат Бойко да дойде да ме убеждава, задавила се е по някаква причина". Почаках, завъртях - хоп от раз! Излизам от сервиза - газ до долу и се заклевам, че се просълзих. Проблема беше решен (уж). Спрях пред блока, пак нещо не ми харесва. След като се усъмних, че въпреки профилактиката някоя дюза "пикае", изкарах цялата рейка и ги проверих една по една - не бяха като нови, но в никакъв случай не "пикаеха" и най-вече разпръскваха еднакво. Не е от тях значи. развих всяка една от свещите и се оказа, че пети цилиндър се наводнява - явно не стига искра до него като загрее колата. Смених кабела и това беше краят на мъките ми: вече имах добре работеща ЕТА с достатъчно профилактични ремонти да не се притеснявам за мотора.
Какво съм приготвил да му монтирам: друг комплект кабели и капачка, които са проверени и работят без проблеми, друг дебитомер без интервенции (моя така и не можах да го върна в оригиналните стойности след като го бъзиках, да го бях белязал
), колектор от 320i и дросел от 320i, човека, който ми ги подари твърди, че ще я "поотпушат" аз съм скептичен ама ще пробвам.
Такаа, толкова горе долу за ремонтите, има и още дреболии, но просто няма смисъл да ги пиша. Следват целите и мечтите, абе интересната част
Докато ремонтирах колата, се оглеждах за желаните от мен части. Както казах, всеки има някаква картинка в главата си. За някои неща не бях сигурен, но имах начертани правила:
Колата трябва да е автентична за ерата си, поне на външен вид. Т.е. така както някой Волфганг фон Щайнмауер би я събрал. Никакви модерни джанти, тюнинги, овнешки очи, йем странични огледала, крещящи тапицерии и подобни. Изключенията са 5 болтов ъпгрейд от скрап палитрата в името на спирачните възможности и най-ниското окачване с което мога да се размина. Айде, време е за досега набраните чарколяци:
Една вечер, точно преди да легна видях обява пусната преди 20 минути за цял Supersprint от 325i. Обявата беше от Варна, пратих ЛС че на другия ден ще съм там (щях да ходя заради една глава тип 885, която се оказа ънставаща) и се уговорих с човека да го видя. На следващия ден бях на уговореното място, продавачът дойда, заведе ме, показа ми ауспуха, харесах и го отървах за смешни пари. Благодарности, Васко от Варна, за коректното отношение
. Не съм го монтирал още, защото искам да намеря добър сервиз в Бургас да ми изпълнят една специална поръчка за този ауспух. Абе имам план и за него
По някое време лятото попаднах на обява за комплект рекаро предни и задни седалки в тон с шарката hound's tooth. Дяволчето в главата ми каза "купи" и аз купих .... По принцип продавачът твърдеше, че е в добро здраве, всички механизми работят, има съвсем леко протъркано на дясната подбедрица на пасажерското място, имало е ремонти и има нужда от едно добро изпиране. Всичко от това е вярно и по никакъв начин не обвинявам продавача в следващите изречения, напротив, той се показа много коректен и ми е помагал без да го моля с различни безплатни части и услуги, когато съм имал нужда. На въпросната подбедреница с изтърканото дунапренът беше се разрушил и искаше незабавно да се смени с читав. Кратък разговор с Иван и се сдобих с въпросния дунапрен, че и с метална разпънка, която за съжаление нямам снимана. Едва наскоро обаче имах време да разглобя рекарото, което си стоеше в София през цялото време а колата е в Бургас (никога не са се срещали). Разглобих, смених проблемния дунапрен, реших да разглобя и прегледам и шофьорското място - изненада: долната метална част е ремонтирана с ужасни заварки, след което пак се е скъсала и просто не става за нищо. Затова засега рекарото изглежда така:
Все още търся решение на проблема, ще видим какво ще измисля.
От ентусиаст фен на Алфа Ромео получих ето този подарък:
Ако някой притежава такъв върток и такава букса и желае да се раздели с тях да се свърже с мен моля
Докато правех ремонта на главата, открих, че челото, или по-познато като radiotor support, е позагнило отдолу и няма много живот в него. Изчистих го и го обработих против ръжда, боядисах го, но знаейки, че няма да изкара много се сдобих с това:
Планът е да го направя демонтируемо по проект на един хамериканец.
Сега... споменах, че планирам 5 по 120 модификация, защото искам да ползвам спирачки 302х28 отпред и нещо подобно на 300х20 отзад с регулиране на спирачното усилие. Размерите отзад не са крайни, но условието е да ползвам заводски дискове от семейството на БМВ, а не някакви големи афтърмаркет 4х100
Ето и спирачките:
Причината да избера тези размери - влизат в 15ка
:
С риск да ме разпънете на кръст, ето и сервоусилвателя, който смятам да ползвам (Алфа Ромео 156):
Лятото купих и едни H&R Supersport 60/40, но нямам снимки. Преди да ги сложа реших, че ще се сдобия с ето такъв скидплейт:
Бидейки толкова плътен и широк, купих и маслено охлаждане от 324тд да избегна прекомерно загряване, нямам снимки разбира се, но всеки е виждал, предполагам. Въпрос: има разлика между такова за дизелова и за бензинова кола, ако монтирам на моя м20 от дизел не смятам, че ще има кой знае какво значение, или не съм прав?
Ниските пружини искат и малко по-сериозни амортисьори:
Те пък вървяха комплект с ето тези задни пружини МК Моторшпорт за Z3:
Има и предни, ама те не заслужават внимание - червени Фк някакви...
Стигаме до черешката на тортата. По принцип никога не съм смеел да си мечтая да докопам пълен комплект Мтех1 (издадох изненадата
), затова и никога не съм планирал монтажа на такъв. Бях си купил прагове от комби пълен комплект, добавка Zender, която много ми харесва (трябва нещо да скрие дупките от липсващия теглич) и си бях решил да си карам с тях. Наскоро обаче попаднах на една обява в един друг форум. Изключително зле изглеждащ бял седан обявен за 1500 лева. Няма да слагам снимки на колата, важното е че човека беше писал "може и на части, зависи кой какво иска". Питах го за Непълния Мтех1 и рекарото, каза ми цена, отидох да видя за какво иде реч. Мислех си следното - "мтех за бялата, рекаро за черната - уин-уин ситуация, няма как да объркам". Отидох, обаче заварих плачевна ситуация: работниците на собственика бяха изкъртили предната броня, в салона бяха живяли мишки и имаше скъсано и липсващ дунапрен на обичайните места - лява подбедрица на шофьора и лява част на облегалката на шофьора. Дадох му оферта ниска топка, той не прие и азси тръгнах, с уговорка, след като някакъв трети човек я купи да преговарям с него. Окей, рекох си забравяме за мтех1. След 10тина дни получих обаждане с оферта малко по-висока от моята и разбира се приех. Отидох на място огледах по-обстойно Мтех-а: Предната част без пукнатини, само боята беше пукната на няколко места, повече налични отколкото скъсани уши за закрепване, общо състояние много добро. Задната част имаше пукнатина вследствие ожулване, точно на ръба на отвора за накрайника на ауспуха. Бидейки много навътре с работа със смоли и други такива, изобщо не ме уплаши това. Всички уши за закрепване бяха в чудесно здраве, само имаше дупки от мегаадвансд закрепването с рапидки на предишните "майстори", които са се занимавали с тоя пакет. общо състояние - добро. Задният лип беше в чудесно здраве, ако изключим немърливото боядисване с червена боя и после с черна без да се махне червената. Всички крепежи бяха на място, гайките се развиха без зор, резбите бяха ОК. Общо състояние - много добро. Натоварих аз черната овца (трябваше да снимам - 2 рекарота и мтех 1 как ги побрах и аз не знам...) и седнах да помисля. Тва рекаро не ми трябваше, не ми отговаряше на изискванията ( сега ме е яд, че не го запазих за части ама карай) и се обадих на съмишленик от друг форум, който знаех, че търси рекаро и харесва тази шарка. По-важното - имаше прагове Мтех1
. Посетих го, поседяхме на рекарото да пробваме механизмите, даде ми праговете (в добро състояние, 2-3 уши счупени, но мога да ги оправя) и някакви пари и се разделихме, всеки доволен. Ето с какво се озовах вкъщи:
Смятам да го ремонтирам бавно и спокойно и чак тогава да го сложа на колата. Проблемът е, че в София не разполагам с работилница и мога само да трупам части и да ми текат лигите. Бъдещите планове включват евентуално Стартек стопове, ако намеря читави такива за под 1 млрд лева; иска ми се и "френски фарове" поне за късите, защото ми се налага да карам в мъгла доста често, а халогените нещо не стигат.... За окачването споделих реалистичните планове, нереалистичните ще ги обсъдим някой друг път. За двигателя целите в момента са да го подкарам с мегаскуирт без турбо, обаче имам проблем с комуникацията с чипа на мега-та, затова този план е в застой в момента докато разбера какъв е проблемът. След успешна настройка (дай боже
) - евентуална турбо-конверсия, но се надявам да мога да си позволя истински турбо-проект. Ако не мога, ще си карам N/A, а ще прехвърля "преследването на кончета" върху друг обект.
Това е всичко, приятели